هیچ قانونی اجازه توقیف نفتکش ایرانی را نمی‌دهد

معاون سیاسی وزیر امورخارجه با بیان اینکه توقیف نفتکش ایرانی از نظر ما راهزنی دریایی است، گفت: هیچ قانونی اجازه توقیف نفتکش ایرانی را نمی‌دهد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، امروز (یکشنبه، ۱۶ تیرماه) در نشست خبری مشترک با علی ربیعی، سخنگوی دولت و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره اینستکس (ابزار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا) گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس و غیر از آن توانسته بودند خواسته‌های ما را برآورده کنند امروز در این نقطه قرار نداشتیم. علت اینکه ما امروز گام دوم کاهش تعهدهای خود را آغاز می‌کنیم به این دلیل است که اروپا و بقیه اعضای مشارکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نتوانستند خواسته ما را برآورده کنند و به‌ویژه در حوزه فروش نفت و بازگشت درآمدهای نفتی اقدام قابل توجهی صورت دهند.

وی افزود: منابع درآمدی در این سازکار وجود نخواهد داشت، مگر اینکه کشورهای اروپایی از ایران نفت بخرند، یا اینکه اعتباراتی را به ایران اختصاص دهند و در مقابل اینستکس این اعتبارات را برای تبادلات تجاری بین ایران و اروپا اختصاص دهد که این موضوع تاکنون رخ نداده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره توقیف نفکش ایرانی در جبل‌الطارق تصریح کرد: این نفتکش حامل نفت ایران یک سوپر تانکر است و به دلیل ظرفیت بالا قابل عبور از کانال سوئز نبوده و برخلاف آنچه دولت انگلیس مدعی شده مقصد آن سوریه نبوده است. مقصد آن جای دیگری بوده و از آبراهه بین‌المللی جبل‌الطارق عبور کرده و هیچ قانونی به انگلیس اجازه توقیف را نمی‌دهد.

عراقچی با بیان اینکه از نظر ما راهزنی دریایی صورت گرفته و خواستار آزادی آن هستیم، تاکید کرد: سفیر انگلیس برای بار دوم به وزارت امور خارجه احضار شد و تماس‌ها نیز ادامه دارد. سفیر اسپانیا هم دیروز به وزارت خارجه دعوت شد؛ مسیر حقوقی دنبال می‌شود و وکلایی برای رسیدگی در نظر گرفته شده‌اند. امیدواریم با پیگیری‌های دیپلماتیک و اگر لازم شد حقوقی، اقدام‌های لازم را انجام دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر منافع اینستکس از صادرات نفت ایران تامین نشود، این سازوکار چه اعتباری دارد؟ گفت: ایران هیچ امید و اتکایی به هیچ کشوری نبسته است، چه برسد به اروپا و اینستکس، اما از هر ظرفیتی که برای کشور ایجاد شود، استفاده می‌کنیم و در این معرکه و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران از هر معبری استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 290679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =