کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعال‌تر عمل کنند

معاون اول رئیس جمهوری گفت: با وجود آگاهی از روبه‌رو بودن کشورهای دوست نظیر چین با برخی محدودیت‌ها اما انتظار داریم آنها در خرید نفت ایران فعال‌تر عمل کنند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه، هفتم مردادماه) در دیدار سونگ تائو، وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین اظهار کرد: ایران و چین دو تمدن کهن در قاره آسیا هستند که نقش موثری در ایجاد تمدن جهانی ایفا کرده‌اند.

وی با اشاره به دیدگاه‌های نزدیک تهران و پکن و مناسبات خوب دو کشور در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی تصریح کرد: مسئولان عالیرتبه دو کشور همواره بر روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین تأکید داشته‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تبادل هیئت‌های عالی‌رتبه بین دو کشور بتواند به توسعه مناسبات ایران و چین کمک کند، به ملاقات‌های متعدد رؤسای جمهوری دو کشور و سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به چین اشاره کرد و یادآور شد: توافق‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد که امیدوارم با اجرایی شدن این توافق‌ها شاهد ارتقای سطح مناسبات تهران و پکن باشیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه اراده جدی ایران توسعه روابط همه جانبه با جمهوری خلق چین است، گفت: همه مسئولان و مقام‌های عالیرتبه ایران راهبرد توسعه مناسبات با چین را به عنوان یک سازِکار جدی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی با یادآوری اینکه چین اصلی‌ترین شریک اقتصادی و خریدار نفت ایران است، یادآور شد: تصور آمریکا این است که با اعمال فشار بر کشورهای خریدار نفت ایران، می‌تواند فروش نفت ما را به صفر برساند تا منجر به فروپاشی اقتصاد ایران شود، اما خوشبختانه با وجود گذشت یک سال از تحریم‌های نفتی آمریکا، وضع اقتصادی ایران ثبات قابل قبولی دارد.

آمادگی ایران برای صادرات گاز به چین با خط لوله آی‌پی

معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه با وجود آگاهی از روبه‌رو بودن کشورهای دوست نظیر چین با برخی محدودیت‌ها اما انتظار داریم کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعال‌تر عمل کنند، افزود: گاز مهم‌ترین انرژی آینده جهان است و ایران بیشترین ذخایر گازی را در دنیا دارد و آمادگی داریم از طریق خط انتقال پاکستان، گاز به چین صادر کنیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید مسائل و موانع پیش‌روی مبادلات مالی میان ایران و چین هر چه سریع‌تر برطرف شود و سازِکار مالی مناسبی میان دو کشور مهیا شود، گفت: هفته آینده هیئتی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایران به چین سفر خواهند کرد که امیدوارم مذاکرات سازنده‌ای درباره تدوین سازوکار مبادلات مالی میان دو کشور انجام شود.

وی، گردشگری را یکی از زمینه‌های همکاری میان ایران و چین برشمرد و افزود: ایران از گردشگران چینی استقبال می‌کند و در همین راستا دولت تصمیمی را اتخاذ کرد که بر اساس آن اتباع چین می‌توانند بدون روادید سفری ۲۱ روزه به ایران داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به نقش چین در بازطراحی رآکتور اراک تصریح کرد: روند بازطراحی با تأخیر و کندی روبه‌رو شده بود که خوشبختانه هم‌اکنون سرعت خوبی دارد و از تلاش طرف چینی قدردانی می‌کنیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به دنبال به خطر انداختن امنیت منطقه خاورمیانه و خلیج فارس هستند، تصریح کرد: سیاست خارجی  ایران حمایت از چندجانبه‌گرایی و مقابله با هژمونی آمریکاست و در این زمینه آماده همکاری با کشور چین در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.

وی به نقش پراهمیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با افراطی‌گری و گروه‌های تروریستی منطقه و به‌ویژه داعش اشاره کرد و افزود: ایران نقش مهمی در مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم و حمایت از دولت‌های قانونی عراق و سوریه ایفا کرد و آمادگی داریم در مبارزه با تروریسم و بازسازی عراق و سوریه با کشور چین همکاری کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: آمریکا در تلاش است گروه تروریستی داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کند که برنامه‌ای خطرناک است و باید در مقابل آن ایستاد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از چین واحد حمایت می‌کند، گفت: جمعه گذشته نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو نامه حمایت خود را از چین واحد ارسال و مواضع کشور در حمایت از ریاست چین بر فائو را اعلام کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی چگونه توانسته با وجود فشارها و تحریم‌های آمریکا ثبات اقتصادی و اجتماعی در ایران برقرار کند، گفت: ایران از نخستین روزهای پس از انقلاب اسلامی و در مقاطع مختلف تحت فشار و تحریم‌های آمریکا قرار داشته است که این تحریم‌ها گاهی یکجانبه و گاهی با همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا بوده است.

توسعه اقتصاد دانش بنیان و مردمی کردن اقتصاد

جهانگیری افزود: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیت‌های داخلی کشور، توسعه روابط با کشورهای همسایه و دوست نظیر چین، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مردمی کردن اقتصاد را دنبال کرده است و این مسائل در دستور کار نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور قرار دارد که امیدواریم با اتکا به این سیاست‌ها بتوانیم شرایط اقتصادی کشور را روز به روز بهبود بخشیم.

وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین در این دیدار با بیان اینکه این وزارتخانه به دنبال توسعه روابط با احزاب و نهادهای سیاسی کشورهای مختلف است تا بتواند به توسعه روابط چین با دیگر کشورها کمک کند، گفت: ایران و چین دو کشور دارای تمدن دیرینه هستند و طرف چینی همواره اهمیت فراوانی برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران قائل بوده است.

سونگ تائو با تأکید بر اینکه دیدگاه چین نسبت به روابط با جمهوری اسلامی ایران، راهبردی و درازمدت است، تصریح کرد: با وجود تحولات در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای، اراده پکن برای حفظ روابط دوستانه با تهران تغییر نخواهد کرد.

وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین با اشاره به اینکه در شرایط کنونی آمریکا با زورگویی فشارهای فراوانی بر ایران و چین وارد کرده است، افزود: تهران و پکن باید با تبادل نظر و هماهنگی، روش‌ها و رویکردهای مناسبی را برای حل و فصل مشکلات و حفاظت از منافع مشترک دو کشور اتخاذ کنند.

وی ضمن تمجید از سیاست‌های اقتصادی ایران و به‌ویژه اقتصاد مقاومتی گفت: با وجود تحریم‌های آمریکا، وضع اقتصادی و اجتماعی ایران ثبات خوبی دارد.

اراده چین برای توسعه روابط با ایران تغییر نمی‌کند

سونگ تائو همچنین با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه و زورگویی‌های آمریکا تصریح کرد: اراده چین برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و اجرای توافق‌ها بین دو کشور تغییر نخواهد کرد و دو کشور می‌توانند تجربه‌های خود را برای مقابله با فشارهای آمریکا در اختیار یکدیگر قرار دهند.

وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین با اشاره به پروژه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه نفت و انرژی گفت: برخی از این پروژه‌ها با موانع و چالش‌هایی روبه‌رو شده که امیدوارم از طریق مذاکره بتوانیم روش‌های مناسبی برای حل و فصل این مشکلات و سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه‌ها پیدا کنیم.

سونگ تائو با اشاره به تنش‌های ایجاد شده در اجرای برجام مسئولیت این تنش‌ها را متوجه آمریکا دانست و گفت: چین دغدغه‌های ایران درباره برجام را درک می‌کند و از همه طرف‌های برجام می‌خواهد که به‌طور کامل توافق هسته‌ای را اجرا کنند.

وی افزود: پکن از همه طرف‌های برجام می‌خواهد که اختلاف‌نظرها را از طریق مذاکره و راهکارهای سیاسی حل و فصل کنند و معتقد است اگر همه طرف‌ها به برجام پایبند باشند با همکاری یکدیگر قادر خواهیم بود در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستادگی کنیم.

وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین همچنین با اشاره به گسترش تروریسم در منطقه و نقش ایران در مقابله با گروه‌های تروریستی گفت: ‌صلح و ثبات در منطقه نه تنها به نفع ملت‌های منطقه است، بلکه برای مردم همه کشورها مفید و ارزشمند است.

سونگ تائو تاریخ و فرهنگ ایران را دیرینه و درخشان توصیف کرد و با تأکید بر توسعه گردشگری بین ایران و چین گفت: دولت چین از سفر گردشگران و اتباع خود برای بازدید از ایران حمایت می‌کند و توسعه گردشگری میان دو کشور را زمینه‌ای برای گسترش مناسبات فیمابین می‌داند.

کد خبر 291522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =