امنیت در مقابل امنیت؛ صلح در برابر صلح؛ نفت در برابر نفت

رئیس‌جمهوری با تکرار جمله «صلح با ایران مادر همه صلح‌ها و جنگ با ایران هم مادر همه جنگ‌هاست»، گفت: «شما نمی‌توانید امنیت ما را خدشه‌دار کنید و انتظار امنیت برای خود داشته باشید. همان‌طور که صلح در برابر صلح است و نفت هم در برابر نفت».

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حسن روحانی امروز (سه‌شنبه، ۱۵ مردادماه) در جمع وزیر امور خارجه و مدیران ارشد این وزارتخانه، به ماجرای نفتکش‌ها اشاره‌ کرد و افزود: «گفتید ایران ما را بی‌حیثیت کرده است؛ این نتیجه عملکرد خود شماست. آن رفیق شما کشتی ما را در جبل‌الطارق غارت کرد. خیلی وقت بود کشتی‌های انگلیس در خلیج فارس قوانین و اخطارهای ما را رعایت نمی‌کردند، اما چون در زمان صلح بودیم از خیلی خطاها صرف‌نظر می‌کردیم، اما حالا که شما رفتار غیردوستانه نشان می‌دهید، ما هم در اجرای قانون تعارف نخواهیم داشت».

وی تاکید کرد: «هنگام توقیف کشتی انگلیسی ناوچه شما در کنار کشتی بود، اما چرا کاری نکرد؟ وقتی هلی‌کوپترهای ما روی کشتی شما قرار گرفت چرا ناوچه شما که آنجا بود کاری برای نجات کشتی متخلف انجام نداد؟ نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد باشد، اما تنگه جبل‌الطارق را برای ما ببندید».

رئیس شورای امنیت ملی با بیان اینکه در دو ماه ابتدایی امسال شاهد رشد مثبت در حوزه صنعت بوده‌ایم که خیلی معنای مهمی دارد، اضافه کرد: «بازار بورس ما را می‌بینید که با نشاط کار می‌کند. در پنج فصل گذشته، بازار بورس ۱۳۳ درصد رشد داشته است. این نشان می دهد مسیر ما مسیر درستی است. در بسیاری از محصولات کشاورزی هم رشد داشته‌ایم، همچنین در اشتغال نیز با وجودفشاری که به مردم آمد، امسال شرایط ما شرایط مثبتی بود و بیش از ۳۰۰ هزار فرصت اشتغال ما افزود شده است».

روحانی ادامه داد: «ما دو بار در دادگاه لاهه موفق شدیم. دادگاه لاهه یک حکم موقت داد که آمریکا نباید تحریم‌ها را اجرا کند. برخی‌ها موفقیت‌ها را کوچک و ناکامی‌ها را بزرگ می‌بینند. در دادگاه لاهه موفقیتی را که به دست آوردیم بزرگ‌تر از موفقیت مصدق و موفقیتی بود که در شورای امنیت به دست آوردیم و در تاریخ بی‌نظیر است».

چرا افتخارات برجام دائمی است؟

روحانی با تاکید بر اهمیت برجام برای ایران و جهان گفت: «اینکه می‌گویم برجام از بین رفتنی نیست، به این دلیل است که ما ایران‌هراسی را از بین بردیم. این ادعا که ایرانیان اهل منطق نیستند از بین رفت. این موضوع را که ما قادر نیستیم با کشورهای بزرگ دنیا با مذاکره به نتیجه برسیم از بین بردیم. این‌که PMD را به عنوان یک طوق لعنتی به پای ما بسته بودند و خیلی‌ها می‌گفتند این طوق را نمی‌شود از بین برد، از بین بردیم. این موارد از جمله پیروزی‌های دائمی برجام است. حتی اگر تمام ۱+۴ از برجام خارج شوند این افتخارات دائمی است و از بین نخواهد رفت».

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه بعد از توافق ژنو وارد مذاکرت گسترده‌تر شدیم و سرانجام به توافق نهایی رسیدیم، افزود: «این توافق نهایی برای دشمنان ایران خیلی سخت بود. اسرائیلی‌ها بعد از توافق هسته‌ای ما، چه در زمان توافق و چه در زمان اجرایش، شب‌های طولانی خوابشان نبرد. نمی‌خواستند این توافق انجام شود. آنقدر به کشورهای مختلف سفر کردند تا مانع به سرانجام رسیدن این توافق شوند. صهیونیست‌ها همواره با این توافق مخالف بودند، ارتجاع هم همین نظر را دارد، تندروهای آمریکا هم این نظر را دارند. این مثلث شوم از ابتدا هم با هم بودند، الان هم با هم هستند».

رئیس شورای امنیت ملی گفت: «وقتی توافق هسته‌ای انجام گرفت برای این که به اجرا نرسد، خیلی کارها در جاهای مختلف انجام پذیرفت که هر کدامشان کافی بود برای اینکه این توافق به نتیجه نرسد. اما اراده خداوند این بود که برای جهانیان روشن شود ملت ایران دارای اراده تعامل و مذاکره و منطق است».

حرف ترامپ درست بود

روحانی اظهار کرد: «توافقی امضا شد که همه دنیا نتوانستند بگویند این توافق به ضرر ایران بود. فقط آنهایی که دشمن ما بودند، می‌گفتند این توافق بد است، چون به نفع ایران است. خود ترامپ هم همین را گفت. او حتی در شعری هم که گفت به این حقیقت اعتراف کرد. البته شعر او فقط مصراع اولش درست بود؛ «ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده» این جمله درست بود».

وی گفت:‌ «ما شکست نخوردیم و همه قبول دارند که ما پیروز شدیم. ولی در عین حال ممکن است کسی بگوید که این پیروزی حداکثری و صددرصدی نبوده است که به اعتقاد من شدنی نیست که حتی اگر با یک کشور دوست راجع به یک موضوع اختلافی مذاکره انجام گیرد بتوان به موفقیت حداکثری و صددرصد رسید. خیلی بتوان موفق بود ۹۰ درصد است. اگر آقای ظریف وزیر خارجه نبود و شخص دیگری بود و همچنین اگر همکاران خوب وی در وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی وزارت دفاع که همگی کمک کردند نبودند، ما به این آسانی به موفقیت نمی رسیدیم. پس بخشی از موفقیت برجام دائمی است. همه باید بدانند برخی از موفقیت‌های برجام یعنی پیروزی حقوقی، پیروزی سیاسی و اخلاقی دائمی هستند و هیچ وقت از بین نمی‌روند».

رشد ۳ برابری فروش نفت و میعانات موفقیت بزرگی بود

وی درخصوص موفقیت‌های اقتصادی برجام هم عنوان کرد: ما در چهار سال گذشته از این موفقیت استفاده‌های زیادی کردیم. در عین حال که طرف مقابل ما از همان روز اول بدعهدی‌هایی داشت. آقای عراقچی گفتند که ده‌ها میلیارد پول کشور ما که بسته شده بود آزاد شد و برگشت و توانستیم از آن بهره‌برداری و استفاده کنیم.

رئیس جمهوری گفت: «همچنین فروش نفت و میعانات را به نزدیک ۳ برابر افزایش دادیم. این موفقیت‌ها از لحاظ اقتصادی به قدری بود که بعضی‌ها عصبانی شده بودند و می گفتند چه خبر شده چرا اینقدر هتل‌های ما پر شده است، نزدیک ۸۰-۷۰ نفر از یک کشور آمده‌اند. ما هواپیما می‌خریدیم آنها عصبانی می‌شدند و می‌گفتند این هواپیماها کاغذی است. این افراد می‌توانند بروند به فرودگاه مهرآباد و امام خمینی سوار شوند و ببینند هواپیماهای خریداری شده چگونه هستند. ما ناوگان هوایی‌مان را تقویت کردیم. ناوگان ریلی‌مان را تقویت کردیم، از لحاظ بانکی و اقتصادی نیز حرکت‌های بسیار مهمی انجام دادیم».

کد خبر 291783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.