۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
  • کد خبر: 291864
چین مسئله اصلی قیمت نفت است

گمانه‌زنی درباره نتیجه جنگ تجاری آمریکا و چین، دورنمای اقتصادی چین و پیش‌بینی‌ها درباره تقاضای نفت این کشور، امروز بیشترین تأثیر را بر بازار نفت دارد.

به گزارش نشریه فوربز، بازار نفت امروز بر پایه اظهارنظرهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، درباره مذاکرات تجاری این کشور با چین و واکنش چین در برابر اقدام‌های آمریکا حرکت می‌کند. برای معامله‌گران، چین مسئله مهم‌تری از دیگر رویدادهای ژئوپولیتیک یا اقتصادی شده است.

تأثیرپذیری بازار نفت از تحولات مروبط به چین، دلایل گوناگونی دارد.

نخست اینکه چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی روزانه ۹ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه نفت وارد می‌کرد و بخش بالایی از این واردات همچنان ذخیره‌سازی می‌شود. اگر اقتصاد چین دچار تحول شدید شود، می‌توانیم روی کاهش شدید واردات این کشور حساب کنیم و این مسئله، بازار نفت را مختل می‌کند.

دوم اینکه اگر اختلاف تجاری چین و آمریکا وخیم‌تر و به جنگ تجاری تمام عیار تبدیل شود، ممکن است شاهد رکود شدید در آمریکا باشیم. آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان است که بیشتر نیاز این کشور در داخل تولید می‌شود. رکود در آمریکا، تقاضای جهانی نفت را کاهش خواهد داد.

سوم اینکه تشدید جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان ممکن است سبب افت اقتصاد جهانی و آسیب به تقاضای نفت در کل جهان شود. هفته گذشته اخبار مربوط به احتمال وضع تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات ۳۰۰ میلیون دلار از کالاهای چینی سبب شد قیمت نفت حدود ۸ درصد کاهش یابد.

اکنون تقاضای نفت و نه عرضه این کالا، ذهن همه معامله‌گران را مشغول کرده است. به همین دلیل است که بازار در واکنش به تحولات خلیج فارس، رشد ناچیزی را تجربه می‌کند. بی‌ثباتی اقتصادی ونزوئلا، کاهش تولید و تحریم‌ها ضد این کشور، قیمت نفت را بالا نبردند. حتی آلودگی نفت صادراتی روسیه چندان توجه معامله‌گران را جلب نکرد. تنها مسئله مهم امروز این است که مذاکرات تجاری آمریکا و چین، چه تأثیری بر تقاضای نفت می‌گذارد.

کد خبر 291864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =