ضریب نفوذ گازرسانی شهری امسال به بیش از ۹۸ درصد می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ارتقای ضریب نفوذ گازرسانی شهری به بیش از ۹۸ درصد تا پایان امسال خبر داد و گفت: بخشی از طرح‌های گازرسانی در هفته دولت و بخشی دیگر تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مخزن گازی پارس جنوبی، نعمتی ارزشمند است که ایران را در رده نخستین کشورهای صاحب انرژی گاز در جهان قرار داده است. مشترک بودن این مخزن گازی با کشور قطر دلیل اصلی برای تلاش در جهت ازیاد برداشت با هدف توسعه شبکه گازرسانی کشور و همچنین بالابردن سهم ایران در تجارت جهانی گاز است. گازرسانی به بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی اولویت شرکت ملی گاز ایران محسوب می‌شوند تا مردم به ویژه در فصل سرما با مشکل تامین سوخت پاک روبه‌رو نشوند و از سوی دیگر، هر چه در مصرف این انرژی صرفه‌جویی شود، ایران توان بیشتری برای عمل به تعهد خود در زمینه تامین گاز صادراتی به کشورهای همسایه مطابق قرارداد خواهد داشت.

در ادامه، آخرین برنامه شرکت ملی گاز ایران برای توسعه شبکه گازرسانی شهری و روستایی تا پایان سال ۹۸ را از زبان حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در گفت‌وگو با شانا، می‌خوانیم.

آقای تربتی، با توجه به تعهد شرکت ملی گاز ایران به دولت مبنی بر گازرسانی به ۱۰ روستا در سال ۹۷ و تحقق این وعده، آیا امسال هم مطابق همین برنامه به اجرای طرح‌های گازرسانی ادامه خواهید داد؟

شرکت ملی گاز ایران یک شرکت خدمات‌رسان است که خدمت به مردم، جلب رضایت آنان و توسعه رفاه عمومی را سرلوحه کار خویش قرار داده است. از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید، وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران همه تلاش خود را به کار گرفتند تا نهایت استفاده از مخزن گازی پارس جنوبی را داشته باشیم و به دنبال آن خطوط انتقال گاز و شبکه گازرسانی را به همه نقاط کشور برسانیم. ما آنقدر به کار خود ایمان داریم که سال گذشته به دولت قول دادیم در هر روز به ۱۰ روستا گازرسانی کنیم و به این وعده عمل کردیم.

امسال نیز وعده داده‌ایم تا پایان سال به ۳ هزار و ۶۲ روستا گازرسانی کنیم. امیدواریم از لحاظ تامین منابع مالی با مشکلی روبه‌رو نشویم. همان‌طور که آقای زنگنه در روز افتتاح نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اعلام کردند ما امسال نیز در هر روز به ۱۰ روستا گازرسانی خواهیم کرد و تاکنون نیز بر همین مبنا پیش رفته‌ایم.

تاکنون چند درصد پیشرفت داشته‌اید؟

تلاش می‌کنیم تا فرا رسیدن هفته دولت امسال، بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد از این کار به نتیجه برسد و مابقی طرح‌ها نیز تا دهه فجر به بهره‌برداری برسند، همچنین ۴۹ شهر نیز امسال به شبکه گاز طبیعی متصل خواهند شد.

مطابق آماری که تاکنون اعلام شده، ضریب نفوذ گازرسانی شهری در سطح قابل توجهی قرار دارد.

همین‌طور است. بیشتر شرکت‌های گاز استانی موفق شده‌اند درصد بالایی از شهرهای زیر پوشش خود را به شبکه گاز طبیعی متصل کنند. بنا بر تعریف وزارت نفت، زمانی که ضریب نفوذ گازرسانی شهری در یک استان از مرز ۹۵ درصد عبور کند، آن استان به عنوان استان سبز نامیده می‌شود. اکنون ۲۱ استان در سراسر کشور موفق شده‌اند ۱۰۰ درصد شهرهای خود را گازرسانی کنند که رقم قابل ملاحظه‌ای است.

و تا پایان امسال چند استان سبز دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد؟

مطابق برنامه‌ریزی ما، با اضافه شدن ۴۹ شهر جدید به شبکه گاز، سه استان سبز دیگر به رقم یادشده افزوده خواهد شد.

بنابراین در پایان سال ۹۸ شما چه رقمی را به عنوان ضریب نفوذ گازرسانی شهری اعلام خواهید کرد؟

در صورت تامین منابع مالی و انجام به‌موقع طرح‌ها، تا پایان امسال ضریب نفوذ گازرسانی شهری به ۹۸ درصد می‌رسد.

در زمینه گازرسانی روستایی چطور؟

در پایان امسال ضریب نفوذ گازرسانی روستایی نیز به ۸۴ درصد خواهد رسید. البته ما در این پیش‌بینی استان سیستان و بلوچستان را در نظر نمی‌گیریم. گازرسانی به این استان با دیگر استان‌های کشور متفاوت است.

از چه نظر؟

استان سیستان و بلوچستان یک استان مرزی پهناور است که پراکندگی شهرها و روستاها در آن زیاد است. اکنون اولویت اجرای طرح‌های گازرسانی در این استان معطوف به بخش شهری است، البته ۱۱ روستا نیز از گاز استفاده می‌کنند. به هر حال، توسعه گازرسانی در این استان در گرو احداث و توسعه شبکه انتقال گاز است تا زیرساخت‌ها فراهم شوند.

استفاده از بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳، چقدر در توسعه گازرسانی به شما کمک کرده است؟

این قانون، یک مصوبه پیشرفته بود که وزیر نفت در سال ۹۳ این اقدام را با هدف توسعه و تسریع در گازرسانی شهری و روستایی پیشنهاد دادند. وقتی بند «ق» اجرایی شد حدود ۱۴ هزار روستا را گازرسانی کردیم که این رقم معادل گازرسانی انجام شده از ابتدای فعالیت شرکت ملی گاز ایران تا سال ۹۳ است. همچنین این قانون به تامین منابع و سرعت پیشرفت کار گازرسانی روستاها و صنایع کمک فراوانی کرد.

بنابراین با تمدید این قانون، شاهد تسریع در گازرسانی صنعتی خواهیم بود.

ببینید گازرسانی به واحدهای صنعتی از ابعاد مختلفی مورد توجه است. از یک سو، موضوع جایگزینی گاز در قبال سوخت مایع مطرح است. این کار هم به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، هم صاحبان صنایع و کارگران در معرض خطرات سوخت مایع قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر، با صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع، شاهد ارزآوری برای کشور هستیم. این نکات موجب می‌شود تا به گازرسانی صنعتی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی برای پیوستن به شبکه گاز طبیعی نیز مشوق صاحبان صنایع است و تاکنون نیز تاثیر مطلوبی در رشد گازرسانی صنعتی داشته است.

به شرکت‌های گاز استانی نیز ابلاغ شده تا هر کدام از آنها بر اساس بودجه‌ای که دارند به هر تعداد از صنایع که می‌توانند گازرسانی کنند.

و سخن آخر ...

اکنون در سراسر کشور ۳۵۲ هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی داریم. نزدیک به ۱۲ میلیون انشعاب و ۲۳ میلیون نیز مشترک گاز طبیعی داریم. توجه به این نکته ضروری است که هر چه به مراحل نهایی گازرسانی در هر استان نزدیک می‌شویم، میزان پراکندگی روستاها بیشتر می‌شود و به همین دلیل روند سبز شدن استان‌ها در بخش روستایی کندتر می‌شود. روستاهای پراکنده به‌طور معمول در مناطق سخت‌گذر هستند و از خطوط اصلی انتقال گاز فاصله بیشتری دارند.

هم‌وطنان ساکن در روستاهای مختلف هر استان که گازرسانی به روستای آنها صرفه اقتصادی داشته باشند، دیر یا زود از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد تا دیگر رنج تهیه سوخت مایع یا کپسول‌های گاز را متحمل نشوند و شاهد آسیب به جنگل‌ها و محیط زیست نیز نباشیم.

گفت‌وگو: فاطمه شعبانی

کد خبر 291872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =