۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
  • کد خبر: 292095
گزیده‌های «نفتی» هفته

تبیین اولویت اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران آغازگر اخبار این هفته صنعت نفت بود. اخبار میدان‌های غرب کارون جایگاه پررنگی در خبرها داشت. ترس از آینده بازار نفت در تحلیل‌های نفتی مشهود بود. بزرگان پتروشیمی هم به بهانه رونمایی از کتاب محمدحسین پیوندی دور هم آمدند. اخبار بازدید معاونان شرکت ملی نفت ایران از دو شرکت فولاد اکسین خوزستان و لوله‌سازی اهواز با نگاه ویژه به سازندگان داخلی هم جانی تازه به خبرهای‌ این هفته داد، اما اینکه ایران سبزتر می‌شود، امیدبخش است. بررسی رئوس رویکردهای نمایشگاه سیزدهم ایران پلاست و برداشتن گامی دیگر به سوی تکمیل طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با بارگیری سومین سکوی این طرح از رویدادهای ساعات پایانی روز چهارشنبه بود.

چه خبر از غرب کارون؟

میدان‌های مشترک غرب‌ کارون که شامل پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران می‌شود این هفته جایگاه پررنگی در خبرها داشت. حجت نوروزی، سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران اعلام کرد: به منظور برون‌رفت از چالش افت تولید ناشی از کمبود برق مستمر، ‌ تامین برق از طریق نیروگاه غرب کارون در دستور کار قرار گرفت و اکنون عملیاتی شدن طرح در حال اجراست؛ اقدامی که ضریب اطمینان تولید مستمر و بدون وقفه نفت را در این میدان مشترک دو چندان خواهد کرد.

محمدعلی اژدری، سرپرست طرح توسعه میدان یاران شمالی در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) هم از تثبیت پمپ درون‌چاهی (ESP) در چاه شماره ۴ این میدان مشترک خبر داد و گفت: با تثبیت و راه‌اندازی دائمی این پمپ، یک‌هزار بشکه به تولید این میدان مشترک افزوده شده است. طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با ظرفیت تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت، آبان‌ماه سال ۹۵ افتتاح و پس از مدتی با افت تولید روبه‌رو شد.

کریم زبیدی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران همه به ضریب بازیافت نفت در میدان‌های آزادگان جنوبی و شمالی اشاره کرد و گفت: بر اساس MDPهای ارائه‌شده به شرکت ملی نفت ایران که مبنای توسعه میدان‌های آزادگان جنوبی و شمالی قرار گرفت، ضریب بازیافت اولیه آزادگان جنوبی در لایه سروک ۵.۱ درصد و ضریب بازیافت اولیه آزادگان شمالی در این لایه ۴.۵ درصد بوده و این در حالی است که حدود ۹۰ درصد نفت آزادگان در لایه سروک قرار دارد.

وی اشاره‌ای هم به میانگین ضریب بازیافت جهانی نفت کرد: فاصله میانگین ضریب بازیافت میدان‌های نفتی ایران با جهان (۳۵ درصد) حدود ۷ تا ۱۰ درصد است، که اگر بتوانیم با روش‌های مختلف (EOR,IOR) به میانگین جهانی برسیم، بدون شک ثروت زیادی عاید کشور می‌شود.

تکاپوی نفتی عربستان

حالا کمی از اتفاق‌های بین‌المللی صنعت نفت بخوانید: روند کاهش قیمت نفت در هفته گذشته سبب شد گزارش‌هایی درباره تماس عربستان با دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درباره چگونگی مهار افت قیمت‌ها، منتشر شود و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دور تازه‌ای از کاهش تولید سبب شد قیمت نفت در پایان هفته گذشته کمی افزایش یابد. پایگاه خبری گالف‌نیوز این موضوع را اعلام کرد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات هم در شبکه اجتماعی از برگزاری نشست کمیته وزارتی نظات بر توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک در ماه سپتامبر امسال در امارات خبر داد و رویترز هم به نقل از یکی از مسئولان نفتی عربستان درخواست برای خرید نفت از شرکت آرامکو در ماه سپتامبر را مطلوب دانست و نوشت: این کشور قصد دارد در ماه‌های اوت و سپتامبر ، با وجود تقاضای بالای مشتریان خود، صادرات نفت را کمتر از ۷ میلیون بشکه در روز نگه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرد که تقاضای نفت در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی کمترین رشد را از سال ۲۰۰۸ میلادی داشته است. تقاضای نفت جهان در ماه‌های ژانویه تا مه سال ۲۰۱۹ میلادی تنها ۵۲۰ هزار بشکه نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش داشته است.

ایران سبزتر می‌شود

«سه‌ استان دیگر تا پایان سال سبز می‌شوند» حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز این خبر خوب را داد و گفت: بیشتر شرکت‌های گاز استانی موفق شده‌اند درصد بالایی از شهرهای زیر پوشش خود را به شبکه گاز طبیعی متصل کنند. اکنون ۲۱ استان در سراسر کشور موفق شده‌اند ۱۰۰ درصد شهرهای خود را گازرسانی کنند و سبز هستند. تربتی این را هم گفت اکنون اولویت اجرای طرح‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان معطوف به بخش شهری است.

ایران ۳۱ استان دارد که تا پایان امسال ۲۴ استان سبز می‌شود.

زنگنه، آمریکا و نفت خاورمیانه

پارس جنوبی هم این هفته بی‌خبر نبود. حمیدرضا مسعودی، مدیرعامل‌گروه پتروپارس از شرکت بهره‌برداری و مدیریت پتروپارس (POMC) به‌عنوان برنده مناقصه عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری فاز ۱۴ پارس جنوبی نام برد، علی‌اصغر صادقی، قائم‌مقام طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی از بارگیری سومین سکوی گازی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران خبر داد و وزیر نفت هم در نشست شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی برنامه‌های وزارت نفت برای ادامه توسعه فازهای‌ پارس‌جنوبی را تبیین کرد.

حالا که صحبت از حضور وزیر نفت در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی شد، این را هم بگوییم که معاون اول رئیس جمهوری در ابلاغیه‌های جداگانه به اعضای هیئت دولت، جانشینان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان‌های مختلف کشور را تعیین کرد. براساس این ابلاغیه، بیژن زنگنه، وزیر نفت به‌عنوان جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان‌های خوزستان و بوشهر تعیین شد.

زنگنه همچنین در حاشیه هیئت دولت روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مقام‌های آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا به نفت خاورمیانه احتیاجی ندارد، با تمسخر گفت: آمریکا راست می‌گوید، نفت خاورمیانه به آمریکا نیاز دارد، یعنی بعضی از کشورهای نفتی خاورمیانه به آمریکا بیشتر احتیاج دارند تا آمریکا به آنها. وی تصریح کرد: واقعا آمریکا با توجه به نفت شیل نیازی به نفت خاورمیانه ندارد، اما همچنان واردات نفتی دارد.

۲۵ پروژه پژوهشی در دستور کار

پژوهش همیشه جایگاه ویژه در نفت دارد و مورد تاکید مقام عالی وزارت نیز است. ابراهیم طالقانی، مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران درباره آخرین وضع پروژه‌های پژوهشی با نگاهی به برنامه ششم توسعه گفت: ۲۵ پروژه کلان پژوهشی در این مدیریت تعریف شده است که در دل هر یک از این پروژه‌ها طرح‌های جزئی‌تر و در ادامه پروژه‌های برنامه پنجم توسعه لحاظ شده است. میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای ۲۵ پروژه کلان پژوهشی رقمی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان، ۷ میلیون دلار و ۱۱ میلیون یورو تعیین شده است.

طالقانی‌ به اهتمام این شرکت برای حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هم اشاره کرد و گفت: از برنامه‌های شاخص مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران حمایت از کسب‌وکارهای نوپاست که این موضوع در دستور کار برنامه ششم توسعه است.

دانشگاه صنعتی شریف هم در نظر دارد بزرگ‌ترین نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را برپا کند، این نمایشگاه همزمان با همایش چشم‌انداز نوآوری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، که ۹ و ۱۰ مهرماه امسال با حمایت وزارت نفت و مشارکت دیگر نهادها در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود، برپا خواهد شد. در این رویداد رویکردهای نوین در حوزه نوآوری در صنعت و مرور فرصت‌ها و چالش‌های موجود در قالب سخنرانی‌های همایش ارائه می‌شود.

مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم آغاز هفته ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، اولویت اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران را در ۱۰ بند تبیین و بر تحرک و پویایی لازم برای انعکاس عملکرد شرکت به عموم مردم و ایجاد پشتوانه اجتماعی تاکید کرد.

دورهمی پیشکسوتان پتروشیمی

کتاب «نگرش تحلیلی در صنعت پتروشیمی» تألیف محمدحسن پیوندی در حاشیه گردهمایی ماهانه اعضای باشگاه نفت و نیرو رونمایی شد. در این مراسم بزرگان صنعت پتروشیمی حضور داشتند. نحوه ساخت مجتمع پتروشیمی تا فروش محصول به زبان ساده، روش‌های تامین منابع مالی و ... از جمله بخش‌های مختلف این کتاب هستند. پیوندی در این مراسم گفت ایران با سرمایه‌گذاری‌های فراوانی که در صنعت متانول کرده است، می‌تواند نقش تأثیرگذاری در تولید پروپیلن جهان داشته باشد.

روز چهارشنبه همچنین رئوس رویکردهای برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست از ۳۱ شهریور تا سوم مهرماه امسال، در حوزه‌های مختلف صنعت پتروشیمی با حضور بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران ارشد این شرکت بررسی و راهبردهای اساسی تبیین شد. تجارت محصولات، صنایع تکمیلی، طرح‌های در حال اجرا، محیط زیست، مصرف آب، بهینه‌سازی مصرف انرژی، فناوری و نوآوری، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از محورهایی بود که مقرر شد در سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست به عنوان محورهای اطلاع‌رسانی مورد توجه قرار گیرد.

کوتاه از اخبار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اینکه ۵۰۰ تن نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران چهارشنبه در بازار داخلی عرضه شد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همسو با سیاست‌های جدید و همچنین تقویت و حمایت از صنایع داخلی، معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی ایران را توسعه داده است.

گوره به جاسک

طرح انتقال نفت‌خام گوره به جاسک هم سرخط اخبار پایان هفته شد. بازدید رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و تورج دهقانی، مدیرعامل متن از دو شرکت لوله سازی اهواز و فولاد اکسین چند خبر درباره طرح انتقال نفت‌خام گوره- جاسک داشت. رضا دهقان گفت: این طرح، یک مگاپروژه ملی است که برای حدود ۵ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کند. تورج دهقانی گفت: امیدواریم فاز نخست طرح انتقال نفت گوره – جاسک تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد و نخستین محموله نفت‌خام از بندر جاسک صادر شود. علی خنیفر،‌ مدیر تولید شرکت لوله‌سازی اهواز گفت: میزان تعهد شرکت لوله‌سازی اهواز در پروژه ملی احداث خط انتقال نفت‌خام گوره-جاسک، ۵۰ درصد از خط لوله یعنی ۵۵۰ کیلومتر است که تا کنون ۵۷ کیلومتر آن ساخته و دپو شد. امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان هم گفت: تولید تمام‌ایرانی خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت گوره-جاسک، از خروج بیش از ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری و زمینه رونق کسب‌وکار سازندگان داخلی را فراهم کرده است.

کد خبر 292095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =