بررسی تحولات صنعت نفت در نشست زنگنه با فراکسیون ولایی مجلس

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: وزیر نفت در نشست با اعضای این فراکسیون به پرسش‌ها درباره در بخش‌ پتروشیمی‌، تولید کود، قیر، بازگشت ارز پتروشیمی‌ها به سامانه نیما و کارت سوخت پاسخ داد.

به گزارش شانا به نقل از خانه‌ ملت، حمیدرضا حاجی‌ بابایی با اشاره به نشست امروز (یکشنبه، سوم شهریورماه) فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، گفت: نمایندگان در این نشست برنامه‌های وزارت نفت برای جلوگیری از خام‌فروشی و همچنین ضرورت گازرسانی به مناطق محروم و اختصاص قیر یارانه‌ای را بررسی کردند.

وی افزود: در این نشست وزیر نفت به موضوع بهره‌برداری بیشتر از میدان‌های مشترک، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل آن به فرآورده‌ها، ضرورت پرداخت بدهی‌های پیمانکاران و میزان مصرف بنزین در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه وزیر نفت در این نشست به موضوع دلیل افزایش قیمت کود شیمیایی اشاره کرد، گفت: وزیر نفت عنوان کرد که این وزارتخانه در حوزه پتروشیمی‌ها فقط مسئول تولید است و مسئول فروش و بازار نیست، تمام کود کشور نیز توسط نهادی دیگر تولید می‌شود و وزارت نفت تاثیری در قیمت آن ندارد و ما حدود ۲ تا ۳ برابر مصرف داخلی تولید کود داریم.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه زنگنه عنوان کرد که بیش از ۹۰ درصد ارز پتروشیمی به سامانه نیما برمی‌گردد، افزود: پارسال صادرات پتروشیمی بالای ۱۱ میلیارد دلار بوده که بیش از ۹ میلیارد دلار آن به سامانه برگشته و بقیه مصرف پتروشیمی‌ها شده است. عملکرد پتروشیمی‌های خصوصی نیز خوب بوده است، همه منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی توسط دولت نیز به خزانه برمی‌گردد و کاملا در اختیار بانک مرکزی است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: وزیر نفت تاکید کرد که تولید پتروشیمی‌ها طبق برنامه ششم تا اواخر سال ۱۳۹۹، به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد و در این زمینه جهش خوبی داریم.

وی با بیان اینکه وزیر نفت درباره مخازن مشترک نیز توضیحاتی ارائه کرد، گفت: زنگنه تاکید کرد که ما دو ناحیه اصلی داریم، نخست، میدان‌های مشترک غرب کارون که هم‌اکنون ظرفیت برداشت ما به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه رسیده و پیشرفت ما در این زمینه از کشور همسایه یعنی عراق بیشتر بوده است، ناحیه دیگر میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی که با قطر مشترک و برداشت گاز ما از این میدان ۲ برابر شده است و هم‌اکنون از نظر برداشت روزانه از قطر جلوتر هستیم.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: زنگنه در پاسخ به پرسش نمایندگان درباره کارت سوخت عنوان کرد که بیش از ۹۰ درصد مردم کارت هوشمند سوخت دارند، اما تنها ۵ درصد از کارت شخصی خود استفاده می‌کنند، همچنین وزارت نفت در فروش فرآورده‌ها هیچ مشکلی ندارد، بالاترین رقم صادرات کشور در فرآورده‌ها در مردادماه اتفاق افتاد و بیش از ۴ برابر دولت قبل فرآورده به بازارهای جهانی صادر کردیم؛ قیر را که بخش خصوصی تولید می‌کند از طریق بورس عرضه می‌شود و قیمت آن نزدیک به قیمت بین‌المللی است.

کد خبر 292362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =