۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
  • کد خبر: 292399
اعتراض آمریکا به اکتشاف‌های نفتی چین

آمریکا اعلام کرد که چین با اقدام‌هایش دسترسی به ذخایر نفت و گاز را به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ تریلیون دلار محدود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری کوارتز، تنش‌های مربوط به دریای چین جنوبی همواره درباره نفت و گاز بوده است، اما پیش از این گفته می‌شد که این تنش‌ها بیش از آنکه مربوط به نفت و گاز باشند، برسر مسیرهای راهبردی کشتیرانی برای انتقال نفت خاورمیانه به شرق آسیا هستند و ذخایر انرژی دریای چین جنوبی، محدود و اثبات‌نشده‌اند.

با این همه، به تازگی وزارت امور خارجه آمریکا با ادبیاتی صریح درباره اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده چین در منطقه انحصاری اقتصادی ویتنام، از جمله اکتشاف مستمر نفت ازسوی کشتی چینی دارای محافظ نظامی، سخن گفته است.

چین در سال‌های گذشته بارها کشورهای جنوب شرقی آسیا و شرکت‌های خارجی را تهدید کرده بود که در مناطق مورد ادعای این کشور در دریای چین، عملیات اکتشافی انجام ندهند، اما ویتنام به‌تازگی با مشارکت شرکت‌های روسنفت و گازپروم روسیه، پروژه‌های حفاری را در این منطقه آغاز کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، بر ارزش ذخایر نفت و گاز دریای چین جنوبی تأکید شده است.

مورگن ارتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: اقدام‌های چین صلح و امنیت منطقه‌ای را تهدید می‌کند و با جلوگیری از دسترسی به حدود ۲ تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار ذخایر بهره‌برداری نشده نفت و گاز، هزینه‌های اقتصادی به کشورهای جنوب شرقی آسیا تحمیل می‌کنند.

وی افزود: شرکت‌های آمریکایی در زمینه اکتشاف و برداشت مناطق هیدروکربوری، از جمله منابع فراساحلی در دریای چین جنوبی، در جهان پیشتاز هستند، بنابراین آمریکا به‌شدت با هرگونه تلاش چین برای تهدید و وادار کردن کشورهای شریک آمریکا به خودداری از همکاری با شرکت‌های غیر چینی یا مزاحمت برای فعالیت‌های همکارانه آنها، مخالف است.

کد خبر 292399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =