روحانی: در صورت خرید نفت توسط اروپایی‌ها به برجام برمی‌گردیم

رئیس جمهوری گفت: اگر اروپایی‌ها بتوانند نفت ما را بخرند یا پیش‌خرید کنند در این‌ صورت شرایط تسهیل می‌شود و ما می‌توانیم به اجرای دوباره برجام برگردیم.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری که امروز (سه‌شنبه، ۱۲ شهریورماه) به منظور دفاع از وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، گفت: نگاه جهان و آمریکا به ایران در پی مقاومت ۱۶ ماه اخیر تغییر کرده است و خود آنها نیز متوجه شده‌اند که ملت ایران با فشار حداکثری به زانو در نمی‌آید.

وی افزود: شرایط امروز کشور، شرایط سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به نقش‌آفرینی استثنایی از سوی قوای سه‌گانه و دیگر ارکان کشور دارد، به یاد ندارم که هیچ کشوری در تاریخ همانند ایران، امروز در فشار حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد و بتواند اینگونه فشار را تحمل کند.

رئیس جمهوری ادامه داد: در بسیاری از موارد از جمله صادرات نفت، بیمه، کشتیرانی و ... ما را تحریم کردند که هیچ کشور معمولی نمی‌توانست با این تحریم‌ها ۶ ماه مقاومت کند، اما امروز نگاه دنیا نسبت به ایران پس از این مدت تغییر کرده است و آمریکایی‌ها فهمیدند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ایران را به زانو درآورند.

روحانی با بیان اینکه ارقام و شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که وضع ما نسبت به ۲ تا ۳ ماه گذشته بهتر شده است، تصریح کرد: از آغاز دولت یازدهم و دوازدهم که در بسیاری از این سال‌ها در تحریم بودیم توانستیم ۱۴ فاز پارس‌جنوبی و ۱۵ طرح بزرگ پتروشیمی را به بهره‌برداری برسانیم و گازرسانی روستایی نیز به‌صورت روزانه ادامه دارد، این نشان‌دهنده سرزندگی ملت است، نشانگر آن است که مقاومت و همچنین دیپلماسی فعال جواب خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش تعهدهای برجامی و مذاکره را کنار هم ادامه می‌دهیم، گفت: اگر اروپا به بخش مهمی از تعهدهای خود عمل کند ممکن است در کاهش تعهدها بازنگری کنیم، در غیر این صورت گام سوم کاهش تعهدها را اجرا خواهیم کرد.

رئیس جمهوری عنوان کرد: اگر نفت ما را بخرند و یا پیش‌خرید کنند و پولش در اختیار ایران باشد، شرایط دیگری را شاهد خواهیم، همچنین اگر آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد، می‌تواند همانند گذشته و در قالب ۱+۵ وارد گفت‌وگوها شود.

کد خبر 292781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =