۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
  • کد خبر: 292868
رکوردشکنی واردات نفت آسیا از آمریکا دوام ندارد

واردات نفت آسیا از آمریکا در ماه اوت امسال به رقمی بی‌سابقه رسید، اما به احتمال زیاد این واردات کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لانسستن، داده‌های کشتیرانی نشان داد واردات نفت آسیا از آمریکا در ماه اوت امسال به رقم بی‌سابقه یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه در روز رسید، اما ممکن است این رکوردشکنی تکرار نشود و دلیل آن، تنها جنگ تجاری آمریکا و چین نیست.

بخشی از رشد صادرات نفت آمریکا به آسیا در ماه اوت، رشد واردات چین بود که به ۳۸۴ هزار بشکه در روز، یعنی بالاترین رقم در بیش از یک سال اخیر رسیده بود.

با این همه، پس از وضع تعرفه پنج درصدی برای واردات نفت از آمریکا در چین، به احتمال زیاد این رقم دوباره کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر، تنها چین نیست که واردات نفت خود را از آمریکا کاهش می‌دهد و هند و تایوان نیز در ماه جاری میلادی واردات نفت از آمریکا را کاهش خواهند داد.

اگرچه کاهش واردات نفت چین از آمریکا ناشی از جنگ تجاری است، بخشی از افت صادرات آمریکا به آسیا ناشی از کاهش رقابت‌پذیری شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی این کشور نیز هست.

 زمانی که خریداران آسیایی احتمالا در ماه ژوئن امسال محموله‌های نفتی را از آمریکا خریداری می‌کردند، شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا تخفیف بسیار چشمگیری نسبت به شاخص نفت خام برنت داشت و حدود ۹.۲۴ دلار ارزان‌تر از این شاخص بود.

با این همه، اکنون فاصله قیمت شاخص دبلیوتی‌آی و برنت تنها به ۴ دلار و ۵۴ سنت رسیده است و در میانه ماه اوت امسال حتی تا حد ۳ دلار و ۶۰ سنت نیز کاهش یافته بود.

افزایش هزینه کرایه نفتکش‌ها نیز از دیگر دلایل از دست رفتن مزیت رقابتی شاخص نفت خام آمریکا بوده‌اند.

در هفته‌های اخیر نفت آمریکا در مقایسه با انواع نفت خام مشابه، برای خریداران آسیایی گران‌تر شده و این مسئله ممکن است فرصت افزایش سهم آمریکایی‌ها از بازار را بگیرد.

کد خبر 292868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =