زنگنه: صنعت نفت به فکر، تعقل و خلاقیت نیاز دارد

وزیر نفت در نشستی مشترک با نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده، بخشی از نیازمندی‌های صنعت نفت در بخش‌های مختلف را که امکان رفع آن با ارائه ایده‌های خلاقانه وجود دارد، مطرح کرد و با دعوت از صاحبان فکر برای همراهی با وزارت نفت در این زمینه، تاکید کرد: صنعت نفت به فکر، تعقل و خلاقیت نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه عصر امروز (چهارشنبه، ۱۳ شهریورماه) در نشستی مشترک با نمایندگان تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده عنوان کرد: از مدت‌ها پیش در این فکر بودیم که چگونه امکانات صنعت نفت را در مسیر تقویت شرکت‌های شتاب‌دهنده و دانش‌بنیان به‌کار بگیریم و در همین راستا، در چند ماه اخیر نشست‌هایی را با حضور نمایندگان این شرکت‌ها برگزار کرده‌ایم.

زنگنه با بیان اینکه هیچ چیز مانند «تقاضا» در حیات شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین‌کننده نیست، ادامه داد: با توجه به نقش اثرگذار عامل «تقاضا»، تصمیم گرفته‌ایم نیازها و چالش‌های صنعت نفت را با شما در میان بگذاریم و در مقابل، از ایده‌های شما استفاده کنیم. طبیعتا بخشی از این ایده‌ها می‌توانند به پروژه و سپس به قرارداد تبدیل شوند.

وزیر نفت با بیان اینکه برای برگزاری نشست‌های مستمر با نمایندگان دانش‌بنیان‌ها آمادگی دارد، گفت: بدون تعارف بگویم. ما بیش از هر چیز، به فکر، تعقل و خلاقیت نیاز داریم. فکر و خلاقیت وجود دارد و تنها لازم است راه ارتباطی بهینه برای بهره‌مندی از آن برقرار شود.

زنگنه پیش از اعلام بخشی از این نیازمندی‌ها در حضور نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده، این موضوع را یادآور شد که همه نیازهای صنعت نفت، لزوما نیازهای فنی و مهندسی و دارای پیچیدگی‌های خاص نیستند، اما بعضا رفع بسیاری از آنها می‌تواند در بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های سیستم نقشی بسزا داشته باشد.

وزیر نفت، این نیازمندی‌ها را در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل و ترابری، مدیریت نظام‌مند جایگاه‌های عرضه سوخت، مقابله با قاچاق سوخت، بحث منابع انسانی و بهره‌مندی از سامانه به‌روز پرداخت حقوق و دستمزد، کنترل پروژه، رفع تنگناهای خطوط تولید، بهبود بهره‌وری نظام بهداشت و درمان صنعت نفت، ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت، فرآورده‌های نفتی و گاز، استفاده از سامانه CHP و CCHP، توسعه استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG)، توجه به مختصات اقتصاد مقیاس، تکمیل زنجیره ارزش پایین‌دستی و کاهش خام‌فروشی و مهندسی ارزش مورد اشاره قرار داد و افزود: اغلب این نیازها، مباحثی است که عواید حاصل از رفع و چاره‌اندیشی برای آن به‌راحتی پاسخگوی هزینه‌های انجام‌شده خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه سیستم‌های سنتی به‌سختی پذیرای حرف‌های جدید و ایده‌های خلاقانه می‌شود و هر چه ساختار سیستم، سنتی‌تر و قدیمی‌تر باشد، این مقاومت‌ها هم بیشتر خواهد بود، خطاب به حاضران تاکید کرد: بنابراین اگر گاهی سیستم در مقابل حرف و ایده شما ایستاد، مأیوس نشوید و مقاومت کنید تا به‌تدریج ایده شما در سیستم جذب شود.

وزیر نفت در باب هر یک از نیازمندی‌هایی که مطرح کرد، توضیحاتی هم ارائه داد و نکاتی را یادآور شد.

زنگنه با اشاره به گستردگی صنعت نفت و وجود خوراک ارزان در کشور گفت: برای افزایش بهره‌وری، اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتر، فرصت‌های زیادی در صنعت عظیم نفت وجود دارد و ما معتقدیم که باید به جوانان کمک کرد تا امکان استفاده از این فرصت‌ها فراهم شود.  

وی همچنین با اشاره به زمین ۱۷ هکتاری انبار نفت ری که وزارت نفت برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده در نظر گرفته است، ابراز امیدواری کرد با رونق این کسب‌وکارها، امکان بهره‌مندی بیشتر صنعت نفت از ایده‌ها و افکار نوین و خلاقانه فراهم شود.

پس از سخنان وزیر تعدادی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده حاضر در جلسه نظرات خود را بیان کردند و در پایان هم مقرر شد این نشست‌ها برای تبادل نظر و هموار کردن مسیر حمایت و همکاری با این شرکت‌ها ادامه یابد.

کد خبر 292874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =