ماجرای هپکو و حمله سایبری به تأسیسات نفتی تکذیب شد

وزیر نفت شایعه‌های مربوط به هپکو و حمله سایبری به تأسیسات نفتی را تکذیب کرد و گفت: این اخبار را دروغگوها منتشر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، ۳۱ شهریورماه) پس از پایان آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران شد.

وزیر نفت درباره ادعای جایگاه‌داران سوخت مبنی بر افزایش قیمت بنزین و دریافت مبلغی به عنوان حق‌الزحمه برای جایگاه‌داران از مردم گفت: قرار نیست عددی برای اختصاص به جایگاهداران اضافه شود و قانون نیز چنین اجازه‌ای نداده است. برداشت آنها (جایگاه‌داران) درست نیست.

وی درباره تحریم‌ناپذیر شدن صنعت پتروشیمی با تاکید بر تقویت صنایع پایین‌دستی اظهار کرد: حتی اگر بخواهیم محصولات پایین‌دستی تولید کنیم برای ادامه کارمان نیاز داریم آنها را نیز صادر کنیم، بنابراین ارتباط بین‌المللی با همه کشورها ضروری است.

زنگنه درباره اینکه آیا درخواست از ایران برای خرید نفت پس از حمله به تاسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو افزایش یافته است، تاکید کرد: درباره تحریم صحبت نمی‌کنم.

استفاده از تجارب ریاست جمهوری در موضوع استارت‌آپ‌ها

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوپا بودن فعالیت شرکت‌های استارت‌آپ در صنعت نفت، آیا این احتمال وجود دارد که در آینده حیات اقتصادی این شرکت‌ها وابسته به حمایت‌های وزارت نفت باشد، اظهار کرد: هم‌اکنون ما از تجارب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر شرکت‌های شتاب‌دهنده و استارت‌آپ‌ها استفاده کرده‌ایم و بدون شک کار تکروانه‌ای در این زمینه نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شرکت‌های استارت‌آپ نباید به کمک‌های مالی معتاد شوند، به تجربه‌های مشابهی که در دنیا در این زمینه وجود دارد اشاره کرد و افزود: در دیگر کشورهای دنیا این کارها آغاز شده است و ما هم در حال استفاده از این تجربه‌ها هستیم، ما فقط در دوره جنینی (به دلیل نوپا بودنشان) از آنها حمایت می‌کنیم.

وزیر نفت افزود: البته حمایت‌ها و کمک‌های صورت گرفته از آنها مبتنی بر روش و رویه است.

گزارشی از محیط زیست دریافت نکردیم

زنگنه در پاسخ به این پرسش که گفته شده سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده گوگرد بنزین افزایش یافته است، نیز گفت: من گزارشی از سازمان حفاظت محیط زیست در این باره دریافت نکرده‌ام، عده دیگری دارند این موضوع را اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز با آقای کلانتری (رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) در این باره صحبت می‌کنم، ادامه داد: هر زمان که وضع وزارت نفت در افکار عمومی خوب می‌شود، عده‌ای شایعاتی پخش می‌کنند تا وزارت نفت را اذیت کنند. حالا ان شاءالله اینها را نیز خدا از آنها قبول کند.

وزیر نفت درباره تیم‌داری ورزشی وزارت نفت نیز افزود: ما در وزارت نفت وظیفه تیم‌داری نداریم.

نمی‌دانم چرا عده‌ای دروغ می‌گویند

زنگنه درباره نگاه وزارت نفت به توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیز با اشاره به تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی درباره توسعه پتروپالایشگاه‌ها، اظهار کرد: ما (وزارت نفت) آیین‌نامه اجرایی آن را زودتر از زمانی که متعهد بودیم، نوشتیم و دیروز به دولت ارسال کردیم، آنجا نیز تسهیلاتی را برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها در نظر گرفته‌اند که دولت نیز برای راه‌اندازی آنها را کمک کند، ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم.

وزیر نفت درباره مصوبه دیروز شورای اقتصاد درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: هنوز تصمیمی در این باره نهایی نشده است.

وی درباره شایعات اخیر هپکو اظهارکرد: عده‌ای دروغ‌هایی را می‌گویند و من هم نمی‌دانم، چرا این دروغ‌ها را می‌گویند و چه نیتی دارند؛ بالاخره دروغ خوب نیست، اگر دولت برای دروغ گفتن مالیات می‌گرفت، درآمد آن بیشتر از درآمدهای نفتی بود.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا طی دو روز اخیر اتفاق خاصی در تاسیسات نفتی ایران رخ داده است و به تاسیسات نفتی ایران حمله سایبری شده است، افزود: این اخبار را دروغگوها منتشر می‌کنند، همه این خبرها دروغ است و ما آمادگی خوبی داریم.

مشکلی در تولید بنزین نداریم

زنگنه درباره انتشار اخباری مبنی بر وجود مشکلاتی در تولید بنزین سوپر گفت: ما هیچ مشکلی در تولید بنزین نداریم.

وی درباره طرح فراگیر پالایشی سیراف نیز اظهار کرد: هم‌اکنون مهم‌ترین اولویت ما تکمیل طرح فراگیر پالایشی سیراف با ظرفیت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه است که به معنای واقعی زنجیره پتروپالایشگاهی هستند، مراحل اولیه آنها پالایشگاه‌هایی هستند که ۸ میلیون تن نفتا تولید می‌کنند، نفتا هم خوراک الفینی بسیار باارزشی است.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که چرا باید خوراک مجتمع‎های تولیدی که در داخل تولید می‌شود فروش آن براساس نرخ دلار محاسبه شود، افزود: این قانون است. قانون درستی هم هست، ما یک قاعده بازی گذاشته‌ایم. حالا می‌آییم می‌گوییم سرمایه‌گذاری زیاد است و یقه او را بگیریم که اینها جواب نمی‌دهد.

زنگنه ادامه داد: قدیم‌ها مثلی بود که می‌گفتند آدم خوش‌معامله شریک مال مردم است، حال اگر ما می‌خواهیم مردم سرمایه‌گذاری کنند و برای آن قاعده یا قراری می‌گذاریم و اینکه دولت تعهدی می‌گذارد و قانونی نوشته می‌شود، باید تا آخر به آن وفادار باشیم. نمی‌شود وسط آن یادمان برود و بگوییم اینها پول زیادی بردند و باید از آنها بگیریم یا اینکه جلو آنها را بگیریم و نگذاریم بفروشند.

وی افزود: قانون می‌گوید اگر واحدهای خصوصی یا غیردولتی محصولی را  تولید می‌کنند و دولت دستور می‌دهد یارانه‌ای بفروشند، باید مابه‌التفاوت آن را به آنها بدهند. اینها قانون است، حالا گاهی قیمت جهانی آن کالاها بالا می‌رود.

وزیر نفت تاکید کرد: برای همه اینها قانون گذاشته شده است، اما اینکه چرا به جای بخش خصوصی، بخش خصولتی زیاد است ربطی به من ندارد. یک نحوه خصوصی‌سازی اتفاق افتاده که آن خصوصی‌سازی را هم ما انجام ندادیم، من هم با آن نوع خصوصی‌سازی موافق نبودم، اما اکنون دیگر کار زیادی نمی‌توانیم بکنیم مگر برای توسعه‌های آتی.

تدوام جریان صادرات گاز ایران

زنگنه درباره حمله‌های سایبری به پالایشگاه‌ها نیز اظهار کرد: این حرف‌ها را عنوان می‌کنند؛ اگر هم باشد، ما آماده هستیم و سیستم‌های کشور آنقدر هوشیار هستند که جلو این حمله‌ها را بگیرند، در برخی نقاط نیز ما اقدام‌هایی را برای جلوگیری از این حملات انجام داده‌ایم.

وی درباره صفر کردن گازهای ارسالی به مشعل نیز گفت: ما به‌طور جدی آن را دنبال می‌کنیم، اما روشی را در نظر گرفته‌ایم که آثار آن به تامین خوراک پتروشیمی‌ها منجر می‌شود.

زنگنه علت تاخیر در اجرای پروژه‌های حذف گاز مشعل را تحریم‌ها اعلام کرد و ادامه داد: این تحریم‌ها ضد بشریت و محیط زیست است؛ آنها به ما اجازه نمی‌دهند دستگاه‌هایی را که برای جلوگیری از سوزاندن گوگرد نیاز داریم یا دستگاه‌هایی را که به‌واسطه آنها به پالایش گازهای غیراستاندارد می‌پردازیم، وارد کنیم. این در حالی است که ما این دستگاه‌ها را خریده‌ایم، پول آنها را نیز پرداخته‌ایم، بعضی از دستگاه‌ها نیز ساخته شده، اما اجازه حمل آنها را به ما نمی‌دهند. به این دلیل است که می‌گوییم تحریم‌ها واقعا هم ملت ایران را مورد هدف قرار داده و هم ضد بشری و جنایت علیه بشریت است.

وی در پاسخ به این پرسش که صادرات گاز چه وضعی دارد، افزود: صادرات گاز ایران به ترکیه، عراق، ارمنستان و کمی هم به کشور آذربایجان در جریان است.

وزیر نفت درباره آخرین وضع طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هم گفت: به‌تازگی آنها ( شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین) به ایران آمدند و مذاکرات طولانی با هم داشتیم.

کد خبر 293417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =