صرفه‌جویی ۱۶۴ میلیارد ریالی در پالایشگاه نفت اصفهان

رئیس پشتیبانی ساخت داخل پالایشگاه اصفهان گفت: استفاده از توان ساخت داخل در پالایشگاه نفت اصفهان، صرفه‌جویی ۱۶۴ میلیارد ریالی، تداوم چرخه تولید و جلوگیری از خروج ارز از کشور را به همراه داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت اصفهان، سعید احترامیان افزود: آمار اقلام ساخته‌شده در جهت تداوم بومی‌سازی، هزینه انجام شده و میزان صرفه‌جویی به عمل آمده در ۶ ماه نخست امسال، نویدبخش تلاش بی‌وقفه برای استفاده از توانمندی‌های ساخت داخل کشور و همچنین جایگزینی اقلام خارجی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال، اقلام ساخته شده ۱۹۸ قلم به تعداد ۲۶ هزار و ۸۲۱  قطعه و هزینه ساخت آنها نزدیک به ۳۳ میلیارد ریال بوده است، تاکید کرد: اگر می‌خواستیم این اقلام را از خارج کشور وارد کنیم، باید افزون بر ۱۹۷ میلیارد ریال هزینه می‌کردیم.

رئیس پشتیبانی ساخت داخل پالایشگاه اصفهان تصریح کرد: با وجود محدودیت‌های بین‌المللی ناشی از تحریم، این شرکت با محوریت قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری، ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز خود را با شتاب فزاینده‌ای در دستور کار قرار داده است و در این مسیر با تلاش متخصصان داخلی  و بهره‌مندی از توانمندی‌های شرکت‌های داخلی به روش مهندسی معکوس، قطعات و تجهیزات اقلام بسیار مهمی از جمله قطعات ماشین‌آلات دوار (کمپرسور، توربین، پمپ، میکسر و...) کولرهای هوایی، مبدل‌های حرارتی، برج‌ها و ظروف تحت فشار، لوازم کوره‌ها، کنترل ولو و... که  پیش از این با خرید خارجی تامین می‌شد، در داخل این شرکت ساخته شده است.

 شرکت پالایش نفت اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی و تامین خوراک صنایع پایین دستی از سال ۱۳۵۸ آغاز کرده و هم اکنون بیش از ۲۲ درصد فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تولید و تامین می‌کند.

این مجتمع بزرگ پالایشی متشکل از دو پالایشگاه تقریبا مشابه بوده و اصلی‌ترین واحدهای عملیاتی آن شامل واحدهای تقطیر، تولید گاز مایع، کاهش گرانروی، تبدیل کاتالیستی، تولید هیدروژن، آیزوماکس، بنزین‌سازی، حلال‌های ویژه، واحد آب و برق و بخار، واحدهای آمین و بازیابی گوگرد و ... است.

نفت‌خام مورد نیاز این شرکت از حوزه نفتی مارون در فاصله ۷۰ کیلومتری اهواز از طریق هفت ایستگاه تقویت فشار و با خط لوله‌ای به طول ۴۳۰ کیلومتر تامین می‌شود. طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیست محیطی این واحد عظیم پالایشی در جهت افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی و کاهش نفت کوره تولیدی است.

کد خبر 293898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =