ارزش سرمایه انسانی صنعت نفت ما کمتر از نفت‌مان نیست

مشاور رئیس مجلس گفت: ارزش و قیمت سرمایه انسانی صنعت نفت ما از نفت ما کمتر نیست، چرا نباید بتوانیم این نیروها را نگه داریم؟ جایی صحبت شد که چگونه می‌توان کاری کرد که آنهایی که از نفت رفته‌اند جذب شوند و برگردند، بعد گفتیم بهتر است ابتدا تلاش کنیم همین نیروهایی را که هستند نگه داریم.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا باهنر، امروز (سه‌شنبه، ۱۶ مهرماه) در بخش ارائه سخنرانی‌های کلیدی پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو، به مزیت‌های ایران از جمله سرمایه انسانی باهوش و جهادگر، موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی کشور، حضور در منطقه‌ای که دوسوم ذخایر متعارف هیدروکربوری دنیا را در خود جای داده و بهره‌مندی از بیشترین ذخایر هیدروکربوری در سطح جهان اشاره کرد و گفت: تنها یک درصد افزایش ضریب بازیافت نفت، بالغ بر ۷.۵ میلیارد بشکه بر ذخایر قابل استحصال نفت ما می‌افزاید که با احتساب قیمت امروز هر بشکه نفت، سرمایه کلانی خواهد شد.

وی بر ضرورت حاکمیت فضای رقابتی در کشور تاکید و با بیان اینکه در چنین فضایی، به سه اصل قیمت، کیفیت و سرعت کار توجه می‌شود، ادامه داد: باید به کارآفرینان کشور کمک کنیم از مسیر ناهمواری نظام لخت بوروکراسی کشور عبور و به وظیفه ملی و مذهبی خود عمل کنند.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گستره فعالیت‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور چه در بخش تولید و توسعه، چه در بخش بهره‌برداری و همین‌طور در بخش بازرگانی و خدمات بسیار وسیع است، عنوان کرد: با بیش از ۱۰۰ سال سابقه در صنعت نفت اگرچه پیشرفت‌های قابل قبولی در این زمینه داشته‌ایم، اما اصلا کافی نیست. تومار کارهای انجام‌شده بلند است، اما تومار کارهای بر زمین مانده و مغفول‌مانده بلندتر است.

باهنر با اشاره به مصرف انرژی روزانه بالغ بر ۵ تا ۵.۵ میلیون بشکه معادل نفت خام در کشور گفت: اگر دست‌اندرکاران دلواپس نشوند، حتما اطلاعات به‌روزی ندارند.

وی با بیان اینکه هزینه تولید هر بشکه نفت که زمانی حدود ۳ دلار برای هر بشکه بود، امروز به حدود ۷ تا ۸ دلار به ازای هر بشکه رسیده است و در سال‌های آینده باز هم افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: این روند را باید به چرخه اقتصادی درستی برای پیشرانی بخش‌های اقتصادی مختلف کشور تبدیل کنیم.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، GDP کشور را حدود ۴۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سهم نفت در اقتصاد کشور می‌تواند خیلی متنوع‌تر و متفاوت‌تر نسبت به امروز باشد و آینده‌پژوهی می‌تواند در هدایت ما به سمت استفاده بهتر از سرمایه‌های کشور در بلندمدت راهگشا باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان بر ضرورت رفع مشکلات ساختاری و مدیریتی کشور هم تاکید کرد و افزود: کافی است یک تومان به قیمت فرآورده‌های نفتی کشور اضافه شود، همه گردن هم می‌اندازند. اینها مشکلات رگولاتوری است که نباید در سطح مدیریتی کشور وجود داشته باشد.

باهنر با بیان اینکه رسوب تفکرهای کمونیستی همچنان در جریان‌های سیاسی مختلف وجود دارد و هنوز بسیاری نمی‌توانند ببینند برخی قدشان زیادی بلند می‌شود، ادامه داد: هزاران میلیارد تومان بنگاه آماده واگذاری داریم، اما هم فروشنده و هم خریدار در زندان هستند. هم رئیس سازمان خصوصی‌سازی در زندان است و هم سرمایه‌گذار؛ چه کسی جرات دارد با این شرایط  پا پیش بگذارد؟

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی از شرکت‌های وابسته به نفت هم می‌توانند در بازار سرمایه عرضه شوند. به آقای رئیسی گفتم در کنار مقابله با فساد، برای حمایت از سرمایه‌گذاری پاک نیز یک قرارگاه ایجاد کند تا افرادی که می‌خواهند سالم و پاک کار کنند در اینجا جمع شوند.

پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو از صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۶ مهرماه) آغاز به کار کرده است و فردا (چهارشنبه، ۱۷ مهرماه) به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 294107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =