ملاحظات سیاسی در سیاست‌گذاری نفت و گاز نروژ جایگاهی ندارد

سفیر نروژ در تهران گفت: سیاست نفتی نروژ این است که از دخالت دادن سیاست در کسب‌وکار خودداری شود.

به گزارش خبرنگار شانا، لارس نوردام امروز (سه‌شنبه، ۱۶ مهرماه) در پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو  گفت: فروش نفت و گاز نروژ بر منافع خالص تجاری مبتنی هستند. با کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی در سیاست‌گذاری نفت و گاز خود، باور داریم که یک تأمین کننده قابل پیش‌بینی‌تر و مطمئن‌تر هستیم.

وی با بیان اینکه نروژ حدود ۲۵ درصد از تقاضای گاز اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند، افزود: بیشتر انرژی خود را به اتحادیه اروپا صادر می‌کنیم که شامل ۹۰ درصد از نفت و تقریبا همه گاز ما می‌شود.

سفیر نروژ در تهران اظهار کرد: تنوع‌بخشی به عرضه‌کنندگان یکی از ملاحظات مهم کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و در سال‌های گذشته ما دیدیم که چطور عرضه‌کنندگان انرژی با کاهش جریان نفت و گاز به دلایل سیاسی، از اهرم قدرت خود در برابر مشتریان استفاده کردند. 

نوردام گفت: افزون بر این شرکت‌های نفت و گاز نروژ متوجه می‌شوند که باید با یک آینده سبزتر هماهنگ شوند، از این رو این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی در فناوری‌های تجدیدپذیر دارند. 

وی افزود: از زمانی که صندوق سرمایه‌گذاری نروژ در سال ۱۹۹۰ ایجاد شد، تلاش کردیم منابع محدود نفتی خود را به دارایی‌های مالی همیشگی تبدیل کنیم. این به ما فرصتی بزرگ داده است و اگر با دقت مدیریت شود، هم به نسل من سود می‌رساند و هم برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند.

سفیر نروژ در تهران گفت: امیدواریم این دورنما از یک کشور کوچک در شمال کره زمین ارزش‌هایی برای ایران داشته باشد که تقریبا از هر جهت ویژگی‌های متفاوتی دارد.

کد خبر 294145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =