۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
  • کد خبر: 294518
سکوی SPD۹ به حداکثر ظرفیت تولید می‌رسد

مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس با اعلام برداشت ۸۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز از سکوی بازسازی شده SPD۹ گفت: امیدواریم این سکو تا پایان روز چهارشنبه (۲۴ مهرماه) به ظرفیت تولید روزانه حداکثری یک میلیارد فوت‌مکعب گاز برسد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، علیرضا عبادی در تشریح جزئیات عملیات بازسازی و راه‌اندازی دوباره سکوی حادثه‌دیده SPD۹ اظهار کرد: پس از وقوع حادثه در خط لوله این سکو که به دلیل خوردگی درونی ناشی از ترکیبات اسیدی گاز در ۲۲ خردادماه امسال دچار پارگی و آتش‌سوزی شد، بلافاصله پس از عملیات ایمن‌سازی و جلوگیری از گسترش حادثه، ارزیابی‌های اولیه با اعزام گروه‌های کارشناسی و شرکت‌های بیمه‌ای به محل آغاز شد و پس از انجام سلسله فعالیت‌هایی منسجم با حضور همه عوامل شرکت نفت و گاز پارس، پیمانکار مورد نظر برای بازسازی و تعمیر سکو پس از سه هفته انتخاب شد.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ کار به پیمانکار و استقرار و لنگراندازی شناور عملیاتی در موقعیت مورد نظر، فعالیت‌های بازسازی سکوی حادثه‌دیده فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی از ۲۴ تیرماه آغاز شد، افزود: با توجه به اینکه بازگشت دوباره سکو به مدار تولید اهمیت ویژه‌ای دارد، عملیات بازسازی و بهره‌برداری از این سکو در دو مرحله تعریف شد.

عبادی نخستین مرحله از عملیات بازسازی سکوی SPD۹ را فعالیت‌های مربوط به برقراری ازسرگیری تولید در بازه زمانی سه ماهه اعلام کرد و افزود: تعمیرات بخش‌هایی از سکو که تأثیری در تولید نداشتند به مرحله دوم موکول شد و در روزهای آینده انجام می‌شود.

مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس، بازسازی و تولیدی شدن دوباره سکوی حادثه‌دیده SPD۹ را الگوی موفقی از همکاری همه اجزای این پروژه عنوان کرد و گفت: در طول عملیات بازسازی این سکو که خوشبختانه فاز نخست آن در موعد مقرر سه ماهه به پایان رسید، گروه‌های پیمانکاری و کارفرمایی با آمادگی کامل و انسجام بی‌نظیر در کنار یکدیگر حضور داشتند و به جرأت می‌توان گفت پروژه بازسازی این سکو می‌تواند به عنوان الگوی موفقی معرفی شود.

تعامل سازنده پیمانکار و کارفرما

این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس یکی از مشکلات و دغدغه‌های موجود در عملیات بازسازی این سکو را تأمین کالاهای مورد نیاز به منظور تولیدی شدن سکو عنوان و اظهار کرد: تعامل مناسب تیم پیمانکار و کارفرما در این پروژه سبب شد کالاهای مورد نیاز این بخش با وجود مشکلات موجود، در زمان مورد نظر تأمین شود، به گونه‌ای که در نیمه دوم ماه جاری همه عملیات ساخت بخش‌های مربوط به احیای تولید به پایان رسید و از پانزدهم مهرماه، آزمون‌های نهایی برای اطمینان بیشتر از نبود نشتی آغاز شد.

وی با اشاره به انجام آزمون‌های نشتی کل سکو در طول یک هفته افزود: عملیات آزمون نشتی در همه بخش‌های سکو با گاز نیتروژن ۲۲ مهرماه به پایان رسید و پس از حصول اطمینان از اینکه هیچ‌گونه نشتی در سکو وجود ندارد، از صبح روز سه‌شنبه (۲۳ مهرماه) عملیات باز کردن یکایک چاه‌ها مطابق با دستورعمل‌های عملیاتی و ایمنی آغاز شد و خوشبختانه عصر روز گذشته با روشن شدن مشعل، سکوی SPD۹ در مدار تولید قرار گرفت.

عبادی، حداقل تولید از سکو برای ارسال به خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی را ۳۰۰ میلیون فوت مکعب اعلام کرد و گفت: اگر تولیدات سکو کمتر از این میزان باشد، قطعا مشکلاتی در انتقال گاز ترش از طریق خط لوله ایجاد می‌شود، بنابراین گاز استحصال‌شده از چاه‌های سکوی SPD۹ پس از رسیدن به ظرفیت ۳۰۰ میلیون فوت مکعب به خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی تزریق شد.

مرحله دوم تعمیر SPD۹ به‌زودی آغاز می شود

مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس، تولید فعلی سکوی SPD۹ را با در سرویس قرار گرفتن هشت چاه تولیدی، بیش از ۸۰۰ میلیون فوت مکعب اعلام و ابراز امیدواری کرد مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و هماهنگی‌های صورت گرفته با پالایشگاه خشکی تا ساعاتی دیگر این سکو به ظرفیت تولید حداکثری روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) می‌رسد و تعهد این شرکت در بازه زمانی مقرر محقق شود.

وی اظهار کرد: دغدغه تأمین گاز از این سکو به طور کامل رفع شده و عملیات بازسازی آن به‌زودی وارد مرحله دوم می‌شود و آن بخش از تأسیسات و تجهیزات آسیب‌دیده‌ای که نقشی بسزا در تولید گاز نداشتند، تعمیر و بازسازی می‌شوند.

کد خبر 294518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =