بهره‌مندی حداکثری از توان شرکت‌های داخلی در زمینه مطالعات بلوک‌های اکتشافی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بر بهره‌مندی حداکثری از توان شرکت‌های داخلی در زمینه مطالعات ارزیابی بلوک‌های اکتشافی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدصالح هندی، صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مهرماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه «انجام مطالعات ارزیابی اکتشافی بلوک بامداد» گفت: با وجود اقدام‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، زمینه برای حضور شرکت‌های داخلی در عرصه کسب‌وکار اکتشاف فراهم شده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی به لحاظ بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند، تجهیز دستگاه‌ها و دانش و فناوری لازم توانستند در پروژه‌های متعدد اکتشاف حضور یابند و عملکرد قابل قبولی ارائه دهند.

 مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در گذشته مطالعه همه بلوک‌های اکتشافی از سوی شرکت‌های خارجی انجام می‌شد و دستاوردهای مطلوبی را هم به همراه داشت که برخی از این بلوک‌های کشف‌شده در حال توسعه و تولید هستند.

هندی اظهار کرد: در یک سال گذشته برای نخستین‌بار انجام مطالعات بلوک تودج به شرکت ایرانی تنکو واگذار شد و به‌زودی قرارداد آن نهایی خواهد شد.

این مقام مسئول از بلوک بامداد به عنوان دومین تفاهم‌نامه مطالعات بلوک‌های اکتشافی یاد کرد و افزود: بهترین بلوک از بین بلوک‌های چهارده‌گانه مدیریت اکتشاف، بلوک بامداد است که وجود سیستم نفتی اثبات‌شده در آن نشان می‌دهد از ریسک کمی برخوردار باشد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: شرکت تاسیسات دریایی با وجود تجربه، تخصص و امکانات لازم قادر است نتایج موفقیت‌آمیزی را در بلوک بامداد رقم بزند که ما نیز بعد از امضای این تفاهم‌نامه خودمان را متعهد می‌دانیم افزون بر نقش کارفرما در توانمندسازی این شرکت، نهایت همکاری را داشته باشیم.

هندی بر ضرورت تشکیل یک کنسرسیوم برای پیشبرد اهداف مورد نظر در بلوک بامداد تاکید کرد و یادآور شد: مقوله تامین مالی این پروژه از جمله موضوعاتی است که شرکت تاسیسات دریایی باید به آن اهتمام ورزد و توجه لازم را داشته باشد که در این راستا می‌تواند از توانمندی دیگر شرکت‌های فعال در زمینه اکتشاف و تولید استفاده کند.

لزوم حمایت همه‌جانبه صنعت نفت از شرکت‌های داخلی

در ادامه سعید شاد، مدیرعامل شرکت اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی ایران بر لزوم حمایت همه‌جانبه صنعت نفت از شرکت‌های داخلی تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی توانمندسازی شرکت‌های داخلی می‌تواند راهگشا باشد که تحقق این مهم نیازمند عزمی راسخ هم از جانب شرکت‌های ایرانی و هم بدنه صنعت نفت است.

وی با بیان اینکه مطالعات ارزیابی بلوک‌های اکتشافی ریسک بالایی دارند، افزود: در این میان بلوک بامداد گزینه مناسبی برای آغاز فعالیت اکتشافی شرکت تاسیسات دریایی خواهد بود، اما دستیابی به نتایج مطلوب در این زمینه، حمایت همه‌جانبه صنعت نفت را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی ایران تصریح کرد: خوشبختانه رویکرد مدیریت اکتشاف با نیازهای شرکت اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی در زمینه پروژه‌های مطالعاتی بلوک‌های اکتشافی یکسان است که امیدواریم این مهم تداوم یابد.

شاد در ادامه یادآور شد: شرکت اکتشاف و تولید تاسیسات دریایی نیز به موضوع مهم تامین مالی این پروژه واقف است و برای تحقق این مهم برنامه‌ای جدی را در دستور کار خود قرار داده است که امیدوار هستیم بلوک بامداد نقطه آغازی برای گسترش فعالیت‌های بعدی ما باشد.

شایان ذکر است، در پی امضای نخستین تفاهم‌نامه مطالعه بلوک های اکتشافی و چند قرارداد بزرگ عملیات ژئوفیزیکی با شرکت‌های داخلی، دومین تفاهم‌نامه انجام مطالعات اکتشافی در بلوک دریایی با شرکت‌های ایرانی بامداد امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مهرماه) امضا شد.

کد خبر 294635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =