۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
  • کد خبر: 294637
آرامکو ۲ تریلیون دلار نمی‌ارزد

عربستان دوباره عرضه عمومی سهام آرامکو را حداقل چند هفته دیگر به تأخیر انداخته است و سرمایه‌گذاران بین‌المللی ادعای عربستان مبنی بر ارزش ۲ تریلیون دلاری این شرکت را باور نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، در دو ماه گذشته، شرکت آرامکو به برنامه زمانی واگذاری سهام خود در بورس شتاب بخشید. ارزش‌گذاری ۲ تریلیون دلاری عربستان برای آرامکو و همچنین بازار سهام منتخب برای عرضه سهام آرامکو و همچنین نگرانی‌ها درباره شفافیت عربستان درباره ذخایر واقعی نفت خود، از جمله نکات چالش‌برانگیز بوده‌اند که پیش از این چند بار موجب تأخیر در این کار شده‌اند.

برخی منابع اعلام کردند در جلسه‌ای در هفته گذشته، بانک‌های همکار آرامکو برای واگذاری سهام، اعلام کردند سرمایه‌گذاران بین‌المللی  برای سرمایه‌گذاری بر اساس ارزش گذاری ۲ تریلیون دلاری آرامکو، چندان رغبتی نشان نداده‌اند. به گفته منابع یادشده، اگر آرامکو می‌خواهد توجه واقعی سرمایه‌گذاران بین‌المللی را جلب کند، قیمت‌گذاری این شرکت باید حدود یک تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار باشد.

به نظر می‌رسد عربستان، به‌ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، اصرار دارند قیمت ۲ تریلیون دلار، ارزش‌گذاری منصفانه‌ای برای آرامکو است. اما بانک‌ها این‌طور فکر نمی‌کنند.

سرمایه‌گذاران باور دارند با توجه به اینکه میزان تولید، مدیریت و حاکمیت آرامکو همچنان در اختیار دولت عربستان است، سرمایه‌گذاری در این شرکت خطرهایی در پی دارد. با توجه به اینکه تنها ۵ درصد سهام آرامکو در بورس عرضه خواهد شد، همه تصمیم‌گیری‌های مهم در این شرکت در دست دولت عربستان خواهد بود که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در اوپک است.

طبق اعلام بلومبرگ، ولیعهد عربستان اکنون دو گزینه دارد؛ نخست اینکه ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزش‌گذاری آرامکو بکاهد یا اینکه پول فروش آرامکو را از خانواده‌های ثروتمند عربستانی یا صندوق سرمایه‌گذاری این کشور به دست آورد.

کد خبر 294637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =