۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
  • کد خبر: 294835
اعتراض به سخنان ترامپ درباره تصاحب نفت سوریه

سخنان رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر اینکه شرکت اکسون موبیل یا یک شرکت آمریکایی دیگر باید بهره‌برداری از میدان‌های نفتی سوریه را در اختیار گیرد، اعتراض کارشناسان حقوقی و انرژی را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، در نشست خبری خود برای اعلام خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، گفت: کاری که قصد دارم انجام دهم، احتمالا این است که با اکسون موبیل یا یکی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی توافق کنم که به آنجا برود و این کار را به‌خوبی انجام دهد و ثروت را پخش کند.

شرکت‌های اکسون موبیل و شورون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی آمریکا که در منطقه خاورمیانه فعالیت دارند، از اظهارنظر درباره سخنان ترامپ خودداری کردند.

لوری بلانک، استاد مدرسه حقوق «اموری» و مدیر مرکز حقوق بین‌الملل و تطبیقی در این مؤسسه آموزشی گفت: حقوق بین‌الملل تلاش می‌کند دقیقا در برابر این نوع از استثمار (از کشورها) حمایت کند.

بروس ریدل، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا و از کارشناسان اندیشکده بروکینگز نیز در این باره گفت: این هم یک اقدام حقوقی مشکوک است و هم این پیام را به کل منطقه و جهان می‌فرستد که آمریکا می‌خواهد نفت را به سرقت ببرد.

جف کولگان، استاد علوم سیاسی و مطالعات بین‌الملل در دانشگاه برون نیز گفت: این فکر که آمریکا نفت را در دستان اکسون موبیل یا یک شرکت آمریکایی دیگر نگه دارد، غیراخلاقی و احتمالا غیرقانونی است.

وی همچنین اعلام کرد شرکت‌های آمریکایی برای عملیات در سوریه، با مجموعه گسترده‌ای از چالش‌ها روبه‌رو خواهند شد.

الن والد، کارشناس ارشد مرکز جهانی انرژی در شورای آتلانتیک، گفت که حتی وادار کردن شرکت اکسون موبیل یا دیگر شرکت‌های آمریکایی به فعالیت در صنعت نفت سوریه، دشوار است.

پیش از آغاز جنگ داخلی در سوریه، این کشور روزانه حدود ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد؛ برآورد صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داده بود که تولید نفت این کشور در آن زمان به ۴۰ هزار بشکه در روز رسید.

کد خبر 294835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =