۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
  • کد خبر: 294879
نوسان قیمت نفت محدود خواهد بود

قیمت نفت با وجود برخی نشانه‌ها درباره کمبود عرضه، رشد چندانی نخواهد داشت، زیرا دورنمای تیره و تار تقاضای نفت و عرضه بیش از حد کشورهای غیر عضو اوپک، بر هر ملاحظه دیگری چیره می‌شود.

به گزارش روزنامه عرب نیوز، با وجود پیش بینی‌های منفی اقتصادی، قیمت نفت در هفته گذشته افزایش یافت زیرا ذخیره‌سازی نفت در آمریکا بر خلاف پیش‌بینی‌ها، کاهش داشت.

اگرچه ممکن است توازن عرضه نفت در جهان منفی باشد، دورنمای تیره‌ و تار تقاضای نفت و جهش محتمل عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک، هر ملاحظه دیگری را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اظهار نظر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، مبنی بر این که هیچ بحثی درباره تشدید کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش مطرح نشده است به بهبود شرایط کمکی نکرد.

برخی از ناظران بازار باور دارند مازاد قیمت ناشی از چالش‌های ژئوپولتیک به خوبی در قیمت‌ها منعکس نشده است، به ویژه پس از حمله‌های اخیر به تأسیسات نفتی عربستان در البقیق و الخریص. اگرچه شاید آنها تا حدی حق داشته باشند، بازارها هستند که سطح واقعی قیمت را مخشص می‌کنند و بازارها معمولا بر اساس داده‌هایی عمل می‌کنند که می‌توانند با حدی از اطمینان پیش‌بینی شوند. رویدادهای ژئوپولتیک به عنوان ناهنجاری محسوب می‌شوند و تنها زمانی که اتفاق بیفتند، در قیمت‌ها منعکس می‌شوند.

این به آن معناست که دورنمای قیمت نفت، محدود است. در همایش هفته گذشته مؤسسه پلاتس، حدود نیمی از شرکت‌کنندگان پیش‌بینی کردند که قیمت نفت در بازه ۵۵ تا ۶۵ دلار باقی خواهد ماند.

چرا این نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها اکنون مهم هستند؟ یک دلیل این است که اوپک و متحدانش در ماه دسامبر امسال نشست خواهند داشت و در صورت لزوم، تصمیم می‌گیرند که در آینده کاهش تولید نفت را به کدام سو هدایت می‌کنند. بخشی از ارزیابی آنها مبتنی بر این است که آیا کاهش حجم تولید آنها می‌تواند با کمک به افزایش قیمت‌ها موجب شود که ضرر ناشی از کاهش سهم از بازار جبران شود یا نه. برای عربستان، با توجه به نزدیک بودن واگذاری سهام شرکت آرامکو در بازارهای سهام،  قیمت نفت اهمیتی ویژه دارد. سرمایه‌گذاران به قیمت نفت اهمیت می‌دهند، زیرا این قیمت را در ارزیابی دورنمای کوتاه مدت و بلند مدت درآمد آرامکو، مد نظر قرار خواهند داد.

کد خبر 294879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =