۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
  • کد خبر: 294883
گزیده‌های «نفتی» هفته

پیگیری اجرای چهار قرارداد و یک تفاهم‌نامه در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت در محدوده مناطق نفتخیز جنوب، هشدار درباره پیام‌ها و سایت‌های جعلی درباره کارت سوخت، بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه صنعت پتروشیمی در راه افتتاح و تداوم عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی مهم‌ترین اخبار صنعت نفت در هفته‌ای که گذشت، بودند.

جدیت در طرح جمع‌آوری گازهای مشعل؛ احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از پیگیری اجرای چهار قرارداد و یک تفاهم‌نامه در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت در محدوده مناطق نفتخیز جنوب و پیگیری اجرای طرح توسعه ۲۸ مخزن با رعایت استانداردهای زیست محیطی خبر داد و اعلام کرد که وزیر نفت با جدیت طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را پیگیری می‌کند. مانی عبدالله‌زاده‌راد، مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران، موضوع تامین اعتبار فاز دوم طرح جمع‌آوری گازهای مشعل را در مرحله تصویب اعلام کرد و  محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از اقدام‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت قدردانی کرد.

اواسط هفته، مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گزارشی را به نقل از موسسه وود مکنزی منتشر کرد که در آن اعلام شده بود اکنون ۱۰ کشور در حال انجام اقدام‌های اساسی برای توسعه انرژی هیدروژن از منابع تجدیدپذیر هستند.

هفتم آبان ماه ۹۶، روزی که هیچ‌گاه از یاد کارکنان صنعت نفت نخواهد رفت. روز فوران و آتش سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید که در آن حادثه دو تن از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران جان خود را از دست دادند. سید عبدالله موسوی، مدیرعامل این شرکت در پیامی یاد و خاطره از خود گذشتگی کارکنان شرکت ملی حفاری در حادثه رگ سفید را گرامی داشت.

بومی‌سازی و گاز؛ این هفته شرکت گاز خراسان رضوی از دستاوردهای جدید پژوهشی خود رونمایی کرد. بومی‌سازی و تکیه بر توان متخصصان ایرانی که در سال‌های اخیر مورد توجه مناطق عملیات انتقال گاز واقع شده این بار خود را در خبری با عنوان «بومی‌سازی تعمیر ژنراتور اضطراری تاسیسات آب شیرین» نشان داد.

مراقب سایت‌های جعلی باشید؛ سرخط خبرهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این هفته مربوط به انتشار یازدهمین اطلاعیه با موضوع هشدار به مالکان خودروها درباره پیامک‌ها و سایت‌های جعلی بود. این شرکت با انتشار اطلاعیه دیگری از مردم خواست از توجه به شایعات منتشر شده درباره کم‌فروشی در جایگاه‌های عرضه سوخت خودداری کنند.

شناسایی ۳۰۰ هزار کارت سوخت مهاجر در سیستان و بلوچستان بر اساس اجرای طرح کدینگ و ابطال ۴۶۷ کارت سوخت غیر مجاز در یزد نیز از دیگر اقدامات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در روزهای اخیر بود.

بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه صنعت پتروشیمی در راه است؛ به گفته حمیدرضا رستمی، مدیرعامل پتروشیمی بندرامام، ساخت بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه صنعت پتروشیمی کشور ۵۳ درصد پیشرفت داشته و سال آینده افتتاح می‌شود.

بازار جهانی انرژی، از ادعای آمریکا تا همکاری روسیه و عربستان؛ این هفته خبری درباره سخنان مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا از تقویت حضور نظامی این کشور در اطراف میدان‌های نفتی سوریه داشتیم؛ این در حالی بود که سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور مبنی بر اینکه یک شرکت آمریکایی باید بهره‌برداری از میدان‌های نفتی سوریه را در اختیار بگیرد، مورد اعتراض کارشناسان حقوقی و انرژی واقع شد. البته این پایان راه ادعاهای مقامات آمریکا در این هفته نبود. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا نیز حضور نفت در جهان را مرهون افزایش تولید نفت در آمریکا دانست و گفت که تولید نفت شیل در آمریکا جهان را متحول کرده است.

اما در گوشه دیگری از جهان، وزارت انرژی روسیه اعلام کرد که اوپک و متحدانش در نشست ماه دسامبر، کند شدن رشد تولید نفت آمریکا را در نظر می‌گیرند زیرا کند شدن محسوسی در رشد تولید نفت این کشور در سه تا چهار ماه گذشته وجود داشته است. این وزارتخانه با صدور بیانه‌ای از ادامه همکاری نزدیک با اوپک و متحدانش برای افزایش ثبات و پیش‌بینی‌پذیری بازار سخن گفت. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که هیچ درخواست رسمی برای تغییر در شرایط توافق جهانی کاهش تولید نفت میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش مطرح نشده است. وزارت دفاع این کشور نیز برنامه‌های آمریکا برای حفظ و تقویت حضور نظامی در سوریه را راهزنی دولتی بین‌المللی دانست و انگیزه آن را حفاظت از قاچاقچیان نفت توصیف کرد.

آمادگی عربستان برای تشدید کاهش تولید نفت؛ به سراغ عربستان برویم. یوسف البنیان، مدیرعامل شرکت سابک عربستان، حاصل حمله پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو را تاثیر بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن از محصولات پتروشیمی این شرکت اعلام کرد. خبر دیگری هم از عربستان به واسطه وزیر نفت نیجریه داشتیم. سیلوا، وزیر نفت نیجریه در حالی که از پایبندی کشورش به سهمیه تولید تعیین شده خبر می‌داد، به نقل از عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که عربستان برای تشدید کاهش تولید نفت خود فراتر از رقم توافق جهانی کاهش تولید نفت، آمادگی دارد. در هیاهوی اخبار نفتی عربستان، ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل گفت که عربستان به‌طور رسمی از کشورش دعوت کرده تا عضو اوپک شود.

اوایل هفته، بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در این ماه با عبور از مرز ۶۲ دلار به ثبت رسید؛ این در حالی است که روز چهارشنبه (هشتم آبان‌ماه) قیمت شاخص نفت خام برنت به دلیل نگرانی‌های تجاری کاهش یافت و به ۶۱ دلار و ۴۱ سنت رسید.

عرضه مستمر نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی؛ ادامه عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی موضوعی بود که در این هفته از سوی امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی مورد اشاره قرار گرفت. به گفته او فرآیند عرضه نفت خام و میعانات گازی طبق قانون به‌طور مستمر ادامه دارد و وقفه اخیر چند هفته‌ای نیز تنها به دلیل متناسب‌سازی و روزآمد کردن فرآیند کار با شرایط بازار پدید آمده و به‌زودی اطلاعیه‌های عرضه‌های بعدی اعلام خواهد شد. عرضه محصولات پالایشگاه‌های نفتی، گازی و پتروشیمی‌ها در رینگ بین‌الملل و فروش بیش از ۱۵ هزار تن نفتای سنگین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بورس انرژی نیز از دیگر رخدادهای بورسی صنعت نفت بود.

اجرای مسئولیت اجتماعی، تعهدی بر دوش نفت؛ سید امیر طالبیان، مشاور اجتماعی وزیر نفت در نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی شرکت‌های تابعه صنعت نفت، میهمان شرکت گاز خراسان شمالی شد و بر لزوم اجرای برنامه مدون برای دستیابی به اهداف مسئولیت اجتماعی تاکید کرد. شرکت ملی نفت ایران نیز اعلام کرد مدارس سیل‌زده استان خوزستان و همچنین مدارسی که پیش از سیل امسال فرسوده بودند را بازسازی، نوسازی و تجهیز کرده و پیش از آغاز مهرماه امسال تحویل داده است.

دیگه چه خبر؛ عناوین «بهسازی و نوسازی تاسیسات در دستور کار نفت فلات قاره»، « تعمیر خط لوله دریایی ۲۴ اینچ میدان ابوذر»، « ثبت رکورد در انجام تعمیرات اساسی منطقه ۲ عملیات انتقال گاز»، « برگزاری دوره آموزشی الگوی سنجش سلامت اداری شرکت‌های گاز استانی»، «افزایش ۱۵ روز هوای پاک در تهران نسبت به سال گذشته»، «تعمیر و راه‌اندازی خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی»، «‌ پیش‌بینی عرضه مازاد نفت ۲۰۲۰»، « مذاکره روسیه و مجارستان درباره مسیر جایگزین صادرات گاز به اروپا»، «تشریح اقدام‌های مشارکتی شرکت ملی حفاری ایران برای تامین نیازهای ستاد اربعین صنعت نفت جنوب» و سرانجام تیتر «اقتصاد ایران مسیر رشد صادرات نفتی و غیرنفتی را طی می‌کند» از قول عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در لیست اخبار هفت روز اخیر صنعت نفت قرار گرفتند. 

پربازدیدهای شانا؛ «تشریح فعالیت‌های نفت‌خیز جنوب برای جمع‌آوری گازهای مشعل»، «بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه صنعت پتروشیمی سال آینده افتتاح می‌شود»، «بهسازی و نوسازی تاسیسات در دستور کار نفت فلات قاره»، «بارگیری بازوهای نخستین اسکله بندر خدماتی و صادراتی تمبک»، «۱۰ کشور در حال حرکت به سمت اقتصاد هیدروژن سبز» و «بورس انرژی از محدودیت‌های بازار نفت‎خام ایران اثر می‌پذیرد»، اخباری بودند که از روز شنبه (چهارم آبان‌ماه) تا امروز (جمعه، دهم آبان‌ماه) بیشترین بازدید را به خود اختصاص دادند.

کد خبر 294883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =