ایمن‌سازی و تعمیر تاج چاه به روش پکر/ پلاگ

ایمن‌سازی و تعمیر تاج یک حلقه چاه نفتی با استفاده از روش پکر/ پلاگ قابل بازیافت ساخت داخل، برای نخستین‌بار از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، صادق فتح‌الهی، مدیر امور فنی این شرکت گفت: استفاده از روش پکر/ پلاگ قابل بازیافت ساخت داخل که اقدامی ابتکاری از سوی شرکت نفت‌خیز جنوب است، از تعمیر چاه با دکل و هرزروی سیال درون سازند و نهایتا تحمیل زمان و هزینه‌های اضافی به شرکت جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در این عملیات، افزون بر صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد تومانی در هزینه تعمیر چاه، زمان تعمیر و راه‌اندازی چاه از ۶ ماه به ۱۰ روز کاهش خواهد یافت.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره عملیات پکر/ پلاگ قابل بازیافت ساخت داخل توضیح داد: چاه اهواز - ۲۶۹ به دلیل نشت داخلی شیرآلات سرچاهی در برنامه تعمیر قرار گرفت که کارشناسان مربوطه با هدف کاهش زمان و هزینه‌های تعمیر چاه با دکل، استفاده از تجهیزات و قطعات جدید برای نصب روی تاج چاه را در دستور کار قرار دادند.

فتح‌الهی گفت: پس از ساخت و تامین تجهیزات، قطعات و اتصالات تکمیلی مورد نیاز، تغییرات و اصلاحاتی در توپک قابل بازیافت موجود انجام و برای نخستین‌بار در مناطق نفت‌خیز جنوب توپک قابل بازیافت به عنوان توپک/ پلاگ موقت برای ایمن‌سازی و تعمیر تاج چاه استفاده شد و چاه با دبی هزار و ۴۰۰ بشکه در روز دوباره در مدار تولید قرار گرفت.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: طراحی و ساخت ابزار درون‌چاهی توپک قابل نصب/ برداشت با همکاری و نظارت مستمر کارشناسان اداره مهندسی بهره‌برداری ستاد و از سوی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان طرح پژوهشی «طراحی و ساخت ابزار درون‌چاهی توپک قابل نصب/ برداشت» انجام و اجرا شد.

فتح‌الهی با بیان اینکه از این روش می‌توان برای تعمیر تاج چاه و شیرآلات چاه‌های مشابه نیز استفاده کرد، گفت: ابزارهای درون‌چاهی توپک قابل نصب/ برداشت ساخت داخل تاکنون در ۶ عملیات اسیدکاری انتخابی در چاه‌های میدان‌های اهواز، مارون و آغاجاری استفاده شده و افزایش دبی ۳ هزار بشکه در روز را داشته است.

کد خبر 295031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =