بازرسی نیمی از سازه‌های دریایی فازهای پارس جنوبی پایان یافت

جانشین امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس از پایش کامل جکت و پایه‌های ۱۴ سکوی گازی در حال تولید و بیش از هزار کیلومتر خطوط لوله ۴ و ۳۲ اینچ دریایی خبر داد.

به گزارش شانا، به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، سیدمحمد طبیبیان با بیان اینکه عملیات بازرسی سازه‌های دریایی پارس جنوبی در دو بخش پایه سازه‌ها و خطوط لوله انتقال گاز انجام می‌شود، گفت: براساس برنامه کاری، مقرر شده در بخش پایه سازه‌های دریایی، جکت‌ها، رایزرها، پل‌های بین سکو و فلر و سازه اصلی چاه‌ها برای ۲۷ سکو و در بخش خطوط لوله نیز، سطوح بیرونی خطوط لوله ۳۲ اینچ انتقال گاز و ۴ اینچ انتقال گلایکول در مجموع به طول ۴۷۰۰ کیلومتر پایش شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون پیشرفت عملیات بازرسی پایه سازه‌های دریایی به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و باتوجه به شرایط جوی پیش رو در فصل زمستان و محدودیت‌های شناوری، انتظار می‌رود بازرسی پایه سکوهایی که راهبری آنها به مدیریت تولید و عملیات واگذار شده در ماه‌های آینده به پایان برسد.

جانشین امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس، اجرای عملیات بازرسی سازه‌های دریایی پارس جنوبی را به دلیل جریان گاز ترش و کار در عمق دریا بسیار حساس و پیچیده توصیف کرد و درباره نحوه اجرای آن افزود: در بخشی از این عملیات، پایه سازه‌های سکوها از عمق تا سطح دریا و خطوط لوله مستقر در عمق بیش از ۷۰ متر، از سوی کشتی‌های مجهز به امکانات غواصی صنعتی با قابلیت تثبیت دینامیکی موقعیت (DP) و گروه‌های برجسته غواصان صنعتی و روبات‌های تصویربردار زیرآبی (ROV) با بهره‌گیری از یک سامانه مجهز و پیشرفته، کنترل می‌شوند.

طبیبیان بازرسی پایه سکوها و خطوط لوله انتقال را از الزام‌های مهم بهره‌برداری ایمن و پایدار گاز عنوان کرد و افزود: براساس استانداردهای جهانی، پایش دوره‌ای تاسیسات تولید گاز در دریا بسیار ضروری است و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، این مهم در بخش فراساحل پارس جنوبی اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه پیگرانی هوشمند از دیگر برنامه‌های مربوط به بازرسی درونی خطوط لوله پارس جنوبی است، گفت: این پروژه هم‌زمان با پایش بیرونی خطوط لوله درحال انجام است و تاکنون اطلاعات مناسبی از وضع خطوط لوله پایش شده، به عنوان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های فیزیکی میدان پارس جنوبی و کشور برداشت شده است.

جانشین امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه اطلاعات به‌ دست آمده از بازرسی خطوط لوله و سازه‌ها سبب تدوین پیمانی مشروح با هدف تعمیر و رفع عیب سازه‌های دریایی و خطوط لوله شده است، تصریح کرد: این پیمان اهمیت زیادی در اثربخشی بازرسی و پایش‌های درحال انجام دارد و امیدواریم با رفع برخی موانع و محدودیت‌ها، برای صیانت و حفاظت از خطوط لوله و سکوهای دریایی به‌زودی وارد فاز اجرا و رفع اشکالات شود.

کد خبر 295164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =