نام‌آوران؛ دومین مخزن بزرگ نفتی ایران

**کارشناسان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف مخزن نفتی جدیدی در استان خوزستان شده‌اند؛ مخزنی که ۲۲ میلیارد بشکه بر حجم ذخایر نفت درجا و ۲.۲ میلیارد بشکه (با احتساب ضریب بازیافت ۱۰ درصد) بر حجم ذخایر نفت قابل استحصال کشور افزوده و با در نظر گرفتن اکتشاف‌های پیشین در این ناحیه، در مجموع ۵۳.۳ میلیارد بشکه نفت درجا در خود ذخیره کرده است. خبر این کشف نفتی را رئیس‌جمهوری دیروز (دوشنبه، ۱۹ آبان‌ماه) در اجتماع مردم در میدان امیرچخماق شهر یزد اعلام کرد و بیژن زنگنه، وزیر نفت هم امروز در مراسمی با حضور خبرنگاران، درباره جزئیات این کشف توضیحاتی ارائه داد.

** وزیر نفت در توضیحات خود، نام مخزن را «نام‌آوران» خواند و ضمن برشمردن ویژگی‌های این مخزن، درباره ذخیره نفت درجای آن گفت «تا اینجا حدود ۵۳ میلیارد بشکه؛ احتمال گسترش این مخزن به سمت جنوب غربی و جنوب شرقی به‌طور قابل توجه وجود دارد». مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران هم اعلام کرده مطالعات اکتشافی در این منطقه با هدف گسترش لایه مخزنی نام‌آوران در سه جبهه جنوبی، شرقی و غربی ادامه دارد و به این منظور، حفاری چاه‌های اکتشافی دیگری در برنامه قرار می‌گیرد.

**مخزن نام‌آوران با وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع در گستره‌ای به طول ۱۳۰ کیلومتر و عرض ۵۰ کیلومتر، در جنوب و غرب شهر اهواز، در دو طرف رودخانه کارون و در میان میدان‌های نفتی منصوری، آبتیمور، سوسنگرد، جفیر، سپهر و دارخوین قرار دارد و ضخامت و عمق این لایه مخزنی به ترتیب به‌طور میانگین ۸۰ متر و ۳۱۰۰ متر اعلام شده است. حفاری چاه‌های اکتشافی-تحدیدی آرمان، منصوری غربی و سپهر شرقی، همچنین استفاده از اطلاعات چاه ۵۳ آبتیمور هم از جمله فعالیت‌های مقدماتی اکتشاف برای رسیدن به این مخزن بوده است.

**مخزن نام‌آوران به عنوان دومین مخزن بزرگ نفتی تاریخ ایران معرفی شده است. در راس فهرست کشفیات بزرگ نفتی کشور، گچساران-لایه آسماری با ۵۴ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا قرار دارد و پس از نام‌آوران-لایه ایلام نیز مارون-لایه آسماری با ۴۰.۵ میلیارد بشکه و آزادگان-لایه سروک با حدود ۴۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نفت در خاک ایران بیداد می‌کند؛ اما ثمربخشی این اعداد و ارقام کلان را زمانی می‌توان شاهد بود که نخست، شرایط برای تولید و توسعه مهیا بوده و دوم، مقدار ضریب بازیافت مخازن اعدادی قابل دفاع باشد. بنابراین برای نمونه زمانی که از ۴۰ میلیارد بشکه نفت درجای آزادگان حرف می‌زنیم، خوب است به خودمان یادآوری کنیم ضریب بازیافت لایه سروک این میدان تنها حدود ۵ درصد است.

**در شرح کشف اخیر نفتی، نباید از کنار تغییر رویکرد اکتشافی شرکت ملی نفت ایران و توجه مدیریت اکتشاف این شرکت به نگرش یکپارچه به جای نگاه‎های بخشی و روی آوردن به روش‌های جدید مبتنی بر تله‌های ترکیبی و چینه‌ای بی‎تفاوت گذشت. امروز در حاشیه مراسم اعلام جزئیات کشف جدید نفتی، از اطلس اکتشافات میدان‌های نفت و گاز ایران در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی هم رونمایی شد. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت «در این چهار دهه در مجموع ۷۳ میدان مشتمل بر ۳۶ میدان نفتی و ۳۷ میدان گازی کشف شده؛ تمام نفت برداشت شده در این ۴۰ سال با اکتشاف‌های انجام شده جایگزین شده و در بخش گاز نیز ذخایر کنونی معادل هشت برابر میزان ذخایر گاز کشور در ابتدای انقلاب است».

**زنگنه که به زعم برخی منتقدانش به سرمایه‌های انسانی بی‌توجه است، از کارکنان تلاشگر و گمنام صنعت نفت به عنوان نام‌آوران کشور یاد کرد: «نام‌آوران به عنوان نام این مخزن انتخاب شد؛ به پاس خدمات همه انسان‌های شریفی که در گوشه و کنار این سرزمین بدون توقع و چشمداشت به خدمت به میهن مشغولند؛ به‌ویژه کارکنان اکتشاف که نام‌آوران حقیقی اما گمنام کشورند. جا دارد در برابر خدمات همه همکارانی که در شرایط سخت در بخش‌های مختلف صنعت نفت اعم از دریا، اکتشاف، حفاری، واحدهای بهره‌برداری و ... کار می‌کنند سر تعظیم فرود بیاوریم. نام‌آوران به معنای واقعی همین گمنامان افتخارآفرین ملت ایران هستند».

**مراسم اعلام جزئیات کشف نفتی جدید با تلاوت آیاتی از سوره احزاب آغاز شد که وزیر نفت هم در ابتدای سخنانش بعضی از آن آیات را تکرار کرد. لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا؛ وَلَمَّا رَأَی الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ و َرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا (یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد و خدا را بسیار یاد می‌کند. هنگامی که مؤمنان [در جنگ خندق] گروه‌های دشمن را دیدند، گفتند این است آنچه خدا و پیامبرش به ما وعده داده‌اند. خدا و پیامبرش راست گفته‌اند و [جنگ] جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود).

هانیه موحد

کد خبر 295283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =