اعلام آمادگی پژوهشگاه صنعت نفت برای همکاری با شرکت نفت و گاز پارس

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از آمادگی این سازمان برای گسترش همکاری با شرکت نفت و گاز پارس خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی امروز (سه‌شنبه، ۲۱ آبان‌ماه) در نشست مشترک با مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نگاه معتمدانه این شرکت به پژوهشگاه را سبب تقویت روحیه همکاری در مسیر رفع نیازها و اهداف صنعت نفت خواند و اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت همواره به توسعه فناوری می‌انجامد و در این میان ارائه راه‌حل، آزمون‌های میدانی و اثبات فناوری و تایید کارفرما از موضوع‌هایی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اثربخشی پروژه‌های پژوهشگاه در صنعت نفت و گاز را مهم ارزیابی کرد و افزود: همه گزارش‌های ارائه شده پژوهشگاه صنعت نفت به مدیران با آمار و ارقام همراه است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: این اطمینان را به مجموعه شرکت نفت و گاز پارس خواهیم داد که سازمان ما همواره در کنار شماست و برای پژوهشگاه نیز همکاری با شرکتی صاحب‌نام و اثربخش در بخش راهبردی کشور مایه مباهات است.

توفیقی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت با بودجه‌های اندکی که در اختیار دارد می‌تواند ارزش‌های اقتصادی بالایی را برای کشور خلق کند و همواره محققان این مجموعه در تلاش‌اند برای مشکلات شرکت‌های نفتی و غیرنفتی راه‌حل‌های مناسب ارائه و رضایت کارفرما را نیز جلب کنند.

وی به جایگاه و امکانات پژوهشگاه صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه بسیار توانمند بوده است و سرمایه‌های انسانی، فکری، دانشی، فیزیکی و آزمایشگاهی ارزشمند و منحصربه‌فردی دارد و برای بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای مختلف به عنوان مرجع است و شرکتی مانند نفت و گاز پارس می‌تواند از همه این امکانات همسو با اهداف خود بهره‌مند شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این باره تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت یک نهاد وابسته به وزارت نفت است و در شرایط کنونی که شرکت‌های خارجی ایران را ترک کرده‌اند، این مجموعه آمادگی دارد در همه زنجیره صنعت نفت اعم از بالادست و پایین‌دست و به‌ویژه موضوع‌های ازدیاد برداشت به صنعت نفت خدمات ارائه کند.

موضوع پایش و نگهداشت تولید را با جدیت دنبال می‌کنیم

محمد مشکین‌فام، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در این نشست گفت: امیدوارم این نشست گشایشی برای ارتقای همکاری‌های این دو مجموعه باشد.

وی تصریح کرد: از این پس موضوع پایش و نگهداشت تولید را باید با جدیت دنبال کنیم، زیرا حدود ۷۵ درصد گاز کشور از میدان پارس جنوبی تولید می‌شود، از این رو توجه ویژه به این زنجیره باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به موضوع خوردگی در تاسیسات این میدان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به عمر تاسیسات و رسیدن به نیمه دوم عمر آنها موضوع خوردگی اهمیت ویژه‌ای دارد از این رو از پژوهشگاه صنعت نفت می‌خواهیم که در این زمینه مساعدت کند تا بتوانیم این مسئله را به لحاظ علمی و اجرایی پیگیری و کنترل کنیم.

مشکین‌فام با بیان اینکه تاکنون ۳ هزار کیلومتر خط لوله دریایی را نصب کرده‌ایم که برخی اوقات با مشکلاتی از جمله پارگی روبه‌رو می‌شوند، گفت: این موضوعی نیست که با مطالعه کوتاه‌مدت بتوان به نتیجه جامعی دست یافت و این موضوع نیازمند فعالیت مستمر و گروهی است و در کشور جز پژوهشگاه صنعت نفت، مجموعه‌ای وجود ندارد که امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی مناسبی داشته باشد و بتواند به صورت منسجم فعالیت کند

وی تاکید کرد: از آنجا که این یک طرح ملی است از پژوهشگاه صنعت نفت می‌خواهیم در قالب یک قرارداد درازمدت با مجموعه ما همکاری کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: باید به مسائل پایش و روش نگهداشت خطوط لوله به صورت عملیاتی توجه شود وتنها فعالیت‌ها نباید به شکل تحقیقاتی باشد، زیرا نتیجه فرآیند حائز اهمیت است.

مشکین‌فام به همکاری این دو مجموعه در حوزه بالادستی نیز اشاره کرد و گفت: موضوع‌های مرتبط با مخزن برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و همان‌طور که وزیر محترم نفت تاکید داشته‌اند چنانچه بازیافت از مخازن، یک درصد افزایش یابد این موضوع می‌تواند منفعت بسیاری را برای کشور به همراه داشته باشد، از این رو پژوهشگاه به عنوان بازوی پژوهشی وزارت‌ نفت می‌تواند ما را یاری کند.

وی افزود: به‌کارگیری مواد شیمیایی و سازگاری آن با تاسیسات مهم است و عمده مواد شیمیایی که تا پیش از دوران تحریم‌ها از خارج وارد می‌شد، هم‌اکنون بومی‌سازی شده است، اما این مواد گاهی آثار جانبی دارد، از این رو پژوهشگاه صنعت نفت باید این مسائل را با دقت بیشتری رصد کند و ارائه گواهینامه ازسوی پژوهشگاه صنعت نفت برای ما ارزشمند است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به دو نوع سوزاندن گازهای مشعل پنهان و آشکار اشاره کرد و گفت: در منطقه مقدار قابل توجهی گازهای آلاینده وارد محیط می‌شود که اولویت نخست ما مشعل‌های آشکار است که نیازمند مهار است و اولویت دوم SO2 است که در این زمینه روش‌ها و راهکارهایی نیز به‌دست آمده است، اما می‌توان با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت از نشر این گاز به محیط جلوگیری کنیم تا سرانجام هوای پاکی در این منطقه داشته باشیم.

وی اظهار کرد موضوع آلودگی در منطقه عسلویه از موضوع‌هایی است که باید به‌طور جدی پیگیری شود و با توجه به سابقه فعالیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه، این دو مجموعه می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.

کد خبر 295332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =