تعهدهای اوپکی امارات تأثیری بر عرضه نفت موربان در بورس ندارد

وزیر انرژی امارات اعلام کرد که این کشور درباره تأثیر تعهدهای اوپکی این کشور بر تولید نفت از میدان موربان، نگران نیست.

به گزارش موسسه خبری پلاتس از ابوظبی، سهیل المزروعی دیروز (سه‌شنبه، ۲۱ آبان‌ماه) اعلام کرد: تولید نفت از میدان مربان این کشور تحت تأثیر پایبندی این کشور به توافق کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قرار نمی‌گیرد.

بورس کالای اینترکانتیننتال اکسچنج (آی‌سی‌ئی) و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) با مشارکت ۹ شرکت انرژی، دیروز از آغاز فعالیت بازار آتی آی‌سی‌یی ابوظبی در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی خبر دادند که بزرگ‌ترین تحول در زمینه قیمت‌گذاری نفت در خاورمیانه در چند سال اخیر به شمار می‌آید.

المزروعی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر تعهدات اوپکی امارات بر تولید میدان مربان گفت: ما اعلام کردیم (تولید) مربان ۱.۷ (میلیون بشکه در روز) و تولید کنونی ما ۳ میلیون (بشکه در روز) است، بنا بر این درباره موفقیت ما نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: گمان نمی‌کنم میان عرضه نفت موربان (در بورس کالا) و این واقعیت که ما به توافق‌های خود پایبند خواهیم بود، تعارضی وجود داشته باشد. ما عضوی مسئولیت‌پذیر در اوپک و اوپک پلاس (گروه اوپک و متحدانش) بوده‌ایم.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه پلاتس، تولید نفت امارات در ماه اکتبر امسال ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز بود، در حالی که طبق توافق جهانی کاهش تولید نفت این کشور باید روزانه ۳ میلیون و ۷۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کند.

موربان اصلی‌ترین نوع نفت خام تولیدی در خشکی در ابوظبی امارات است. شرکت ادنوک ۶۰ درصد حق امتیاز تولید نفت مربان را در اختیار دارد و ۴۰ درصد دیگر آن به شرکت‌های بی‌پی، توتال، اینپکس ژاپن، جی اس کلتکس کره جنوبی و سی‌ان‌پی‌سی و ژنهوا چین تعلق دارد.

کد خبر 295366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =