آخرین سکوی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی نصب شد

سکوی ۲۴B فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با دستیابی به رکوردی تازه در فعالیت‌های دریایی پارس جنوبی، سه روز پس از نصب سومین عرشه دریایی این طرح نصب شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، پس از تکمیل عملیات نصب سکوی اصلی ۲۳ در سه‌شنبه گذشته (۲۱ آبان‌ماه)، عصر امروز (جمعه، ۲۴ آبان‌ماه) عرشه اقماری ۲۴B نیز توسط شناور HL5000 روی جکت خود در موقعیت دریایی فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی قرار گرفت و نصب شد. به این ترتیب با نصب دو عرشه دریایی با فاصله کوتاه سه روز، رکوردی بی‌سابقه در فعالیت‌های فراساحلی پارس جنوبی ثبت شد.

سکوی ۲۴B، آخرین ابرسازه فراساحلی ۲۵۰۰ تنی طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی است که با اتمام عملیات راه‌اندازی، ظرفیت تولید روزانه از میدان گازی مشترک ایران و قطر را ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز در روز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) افزایش خواهد داد.

علی‌اصغر صادقی، قائم‌مقام طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی پس از تکمیل عملیات نصب این سکو با اشاره به رکورد بی‌سابقه نصب دو ابرسازه‌ دریایی در فاصله کمتر از سه روز در خلیج‌فارس گفت: عرشه ۲۵۰۰ تنی ۲۴B بلافاصله پس از نصب سکوی ۲۳ توسط شناور HL5000 به موقعیت مخزنی خود منتقل شد و پس از تلاش‌های بی‌وقفه تیم‌های عملیاتی، پشتیبانی و نظارتی در بخش‌های کارفرما و پیمانکار با رعایت همه استانداردها و الزام‌های ایمنی روی جکت نصب شد.

وی درباره مشخصات سکوی ۲۴B گفت: در این سکو نیز همانند دیگر سکوی نصب‌شده، ۳۴ هزار اینچ – قطر عملیات لوله‌کشی و بالغ بر ۹۰ کیلومتر کابل‌کشی برق و ابزار دقیق انجام شده است.

صادقی ضمن اشاره به تکمیل عملیات حفاری و ساخت خط لوله ٢٠ اینچ فرعی این سکو به سکوی اصلی ۲۳ گفت: مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده پس از پایان عملیات هوک‌آپ و راه‌اندازی همزمان دو سازه نصب‌شده، عرشه اصلی ۲۳ و اقماری ۲۴B طی هفته‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

وی تکمیل این طرح ملی در بخش فراساحل را نتیجه استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مشارکت مشاوران، پیمانکاران و سازندگان ایرانی اعلام کرد و افزود: با پیوستن این دو عرشه به مجموعه سکوهای تولیدی پارس جنوبی، پرونده توسعه بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی بسته می‌شود.

کد خبر 295398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =