پیش‌بینی کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی مصرف بنزین در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: پیش‌بینی ما این است که با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در بازه زمانی سه الی چهار ماهه، شاهد کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی مصرف سوخت در کشور خواهیم بود.

به گزارش شانا، امیر وکیل‌زاده شامگاه جمعه (۲۴ آبان‌ماه)، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در این باره اظهار کرد: مصرف بنزین در نخستین روز سهمیه‌بندی آن در مقایسه با مدت مشابه هفته پیش از آن ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد، اما این زمان ملاک کلی نیست و هنوز برای نتیجه‌گیری درباره رفتار مصرف‌کنندگان زود است و باید حداقل در بازه زمانی ۱۵ روزه میزان مصرف سوخت در کشور را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم. پیش‌بینی ما کاهش حدود ۱۰ درصدی مصرف بنزین با اجرای این طرح خواهد بود.

وی با اشاره به پایین بودن قیمت سوخت در کشور گفت: این موضوع اگرچه به دلیل داشتن شاخص‌های متعدد قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، اما متاسفانه این پایین بودن قیمت تبعاتی دارد که از آن جمله عدم توجه مصرف‌کننده و خودروساز به مصرف سوخت خودروهاست.

وکیل‌زاده با تاکید بر اینکه هم اکنون مصرف روزانه هر خودرو در ایران یک لیتر بیشتر از حد متوسط جهانی است، گفت: با احتساب ۱۶ میلیون خودرو و ۸ میلیون موتورسیکلت در حال تردد (معادل ۳ میلیون خودرو)، از محل اصلاح کیفیت وسایل نقلیه، روزانه ۱۹ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد، اما با توجه به پایین بودن قیمت سوخت، خودروساز و مصرف‌کننده انگیزه‌ای برای توجه به میزان مصرف وسایل نقلیه‌ ندارند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: از حدود پنج ماه گذشته، بیش از ۴ میلیون و ۶۰ هزار درخواست کارت سوخت المثنی ثبت شده که از این تعداد ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت صادر شده است و حدود ۲۰۰ هزار کارت سوخت باقی‌مانده نیز با توجه به ظرفیت تولید روزانه ۳۵ هزار کارت، در مدت کوتاهی صادر خواهد شد.

وکیل‌زاده افزود: افرادی که کارت ندارند یا هنوز برای دریافت کارت ثبت‌نام نکرده‌اند، نگران نباشند، چراکه سهمیه‌ ماهانه این افراد تا ۶ ماه آینده در کارت‌های سوخت ذخیره خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم اقدام سریع‌تر برای ثبت‌نام یا دریافت کارت‌های سوخت ثبت‌نامی گفت: هم اکنون تعداد کارت‌های سوخت ثبت‌نامی به ۷۳۰ هزار کارت کاهش یافته‌ است و افرادی که برای دریافت کارت سوخت ثبت‌نام می‌کنند نیز حدود سه هفته تا یک ماه بعد از ثبت‌نام، کارت سوخت خود را دریافت خواهند کرد.

وکیل‌زاده درباره نحوه اختصاص سهمیه به خودروهای بخش حمل‌ونقل عمومی گفت: به این منظور کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه تشکیل شده است که در کارگروه راهکارهای موردنظر برای اختصاص سهمیه به متولیان این بخش بررسی شده و تا پایان آبان‌ماه نتایج و روش‌ها مشخص شده و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر 295408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =