اصلاح قیمت بنزین گامی مثبت برای جلوگیری از قاچاق سوخت

یک اقتصاددان اصلاح قیمت بنزین را یکی از الزام‌های اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: اصلاح قیمت بنزین گامی مثبت برای جلوگیری از قاچاق سوخت، اصلاح مصرف و عدالت در دسترسی به منابع یارانه‌ای است و باید با گسترش سیستم تامین اجتماعی منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین در مسیر صحیح استفاده شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، جمشید پژویان اصلاح قیمت بنزین را یکی از الزام‌های اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد: چند سال است که اصلاح قیمت بنزین در دستور کار بوده و این مسئله از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی تا دولت دوم آقای احمدی نژاد نیز مطرح بوده است.

وی بر ضرورت اصلاح قیمت‌ سوخت تاکید کرد و افزود: متاسفانه رویه‌ای غلط وجود داشته است که اصلاحات را به صورت مقطعی انجام می‌دهیم، در صورتی که شرط موفقیت آن استمرار و به صورت تدریجی است که آثار جانبی آن حداقلی باشد. 

این اقتصاددان با اشاره به رویه‌های اشتباه در پرداخت یارانه اظهار کرد: دولت‌ها در بسیاری از موارد یارانه بی‌معنا پرداخت می‌کنند، به‌طوری که یارانه‌ها به جای تعلق به قشرهای نیازمند به جیب پولدارها می‌رود که بنزین یکی از این موارد بود.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم هم‌اکنون مصرف بنزین ندارند، ادامه داد: روستایی‌ها در زمره این افراد هستند و در چنین شرایطی هدف اصلی پرداخت یارانه که کمک به اقشار آسیب‌پذیر است، تحقق نیافته و در مسیری برعکس قرار گرفته است.

پژویان با بیان اینکه اصلاح قیمت بنزین می‌تواند در کاهش قاچاق سوخت موثر باشد، تصریح کرد: در شرایطی که شکاف بین قیمت بنزین در کشور و کشورهای همسایه وجود دارد فروش بنزین با قیمت یارانه‌ای به معنای هدررفت یارانه‌ها و اختصاص آن به همسایگان است.

وی اصلاح قیمت بنزین را عاملی برای مدیریت مصرف سوخت دانست و گفت: با توجه به مولفه‌های عنوان‌شده اصلاح قیمت بنزین از منظرهای مختلف اقدامی موثر است و ضرورت دارد دولت با گسترش سیستم تامین اجتماعی و استفاده از بدنه کارشناسی در آن، منابع یارانه‌ای را در مسیر صحیح قرار دهد تا به نیازمندان واقعی برسد.

دولت همسو با تصمیم سران سه قوه و مبتنی بر قانون برنامه ششم توسعه و با هدف حمایت از قشرهای تحت فشار جامعه، طرح اصلاح قیمت سوخت را از ۲۴ آبان اجرایی کرد و بر این اساس قرار بر آن شد تا همه منابع حاصل از اجرای این طرح صرف حمایت از ۱۸ میلیون خانوار ایرانی شود.

کد خبر 295424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =