۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
  • کد خبر: 295467
راهکارهای جدید برای فروش نفت‌خام در بورس

عرضه نفت خام در بورس انرژی بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی وزیر نفت از اردیبهشت امسال آغاز شده است اما نبود حضور خریدار سبب شده تا وزارت نفت به فکر اصلاح این شیوه‌نامه بیافتد و حالا به گفته نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی، ‌شیوه‌نامه جدید با اصلاح در دو بخش آماده اجرا است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، دیروز وزیر نفت شیوه‌نامه جدیدی را برای عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی ابلاغ کرد. در این شیوه‌نامه نیز شرکت ملی نفت مکلف است به‌صورت منظم و مستمر، ماهانه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کند. با این حال تغییراتی در شیوه‌نامه ایجاد شده تا بخش خصوصی برای حضور در معاملات نفت خام تمایل بیشتری داشته باشد.

امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه جدید در دو بخش اصلاح شده، گفت: با توجه به شرایط بازار و به روزرسانی آن، مواردی را جمع‌بندی کردیم تا اصلاحاتی صورت گیرد و از این به بعد عرضه نفت خام و میعانات گازی بر اساس این شیوه‌نامه انجام شود.

تبیانیان با بیان اینکه نخستین مورد اصلاح، تغییر در شیوه قیمت‌گذاری نفت برای عرضه در بورس انرژی است، ادامه داد: بر اساس شیوه‌نامه‌ای که وزیر نفت عصر دیروز ابلاغ کرد، قیمتی که به عنوان قیمت پایه اعلام می‌شود کف قیمتی از سوی فروشنده است و روی تابلو تخفیف دیگری داده نخواهد شد بنابراین آخرین قیمتی که مد نظر است به عنوان قیمت پایه ابلاغ می‌شود.

به گفته نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی قیمت کف معاملات، نسبت به شاخص‌های قیمتی برنت و عمان – دبی تعیین می‌شود.

 وی تغییر دیگر در شیوه‌نامه عرضه نفت خام در بورس را مربوط به نحوه تسویه دانست و افزود: از این به بعد خریدار پس از آنکه برای خرید اعلام آمادگی کرد، برای امضای قرارداد به شرکت ملی ارجاع داده می‌شود و قرارداد به صورت مستقیم با شرکت ملی نفت بسته خواهد شد. این در حالی است که پیش از این قراردادهای فروش از طریق بورس انجام می‌شد.

تبیانیان تاکید کرد: پیش از این تمام موارد و مفاد قرارداد و موارد عملیاتی در اطلاعیه عرضه اعلام می‌شد اما اکنون که کشور با پیچیدگی‌هایی رو به رو است و امکان اعلام این موارد در اطلاعیه عرضه وجود ندارد، ‌ تصمیم گرفتیم تا معاملات بر همان روال سنتی قرارداد با شرکت ملی نفت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته بر اساس شیوه جاری بورس برای انجام معاملات اقدام می‌کردیم، ‌گفت: همه جزئیات معامله در اطلاعیه عرضه اعلام می‌شد بنابراین ممکن بود طرف مقابل به عنوان خریدار تقاضاهای به حقی داشته باشد که در آن قالب قابل انجام نبود.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی به عرضه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین طی امروز و فردا در بورس انرژی اشاره کرد و افزود: این عرضه، ‌آخرین عرضه بر اساس شیوه‌نامه قبلی است و نخستین عرضه شیوه‌نامه جدید نیز در هفته‌های آینده انجام خواهد شد.

به گفته تبیانیان، شرکت ملی نفت تمام تلاش خود را می‌کند تا همه ملاحظات برای رفع موانع خرید نفت در بورس انرژی را در نظر بگیرد تا خریداران با مشکلات کمتری در این عرصه وارد شوند.

وی تاکید کرد:‌ البته خریدار نیز باید شرایط خود را با بازار وفق دهد و تنها با تغییر شرایط نمی‌توانیم ورود خریدار را تضمین کنیم.

لازم به ذکر است بر اساس متن ابلاغی وزیر نفت، ‌حداقل حجم بارگیری برای حمل دریایی ۳۵ هزار بشکه و برای حمل زمینی هزار بشکه است. خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به برداشت محموله‌های بزرگ‌تر اقدام کنند.

همچنین محل و شیوه تحویل محموله‌ها از سوی شرکت ملی نفت ایران تعیین می‌شود و فروش محموله‌ها به‌صورت مقصد آزاد (به جز سرزمین اشغالی فلسطین) خواهد بود.

بر اساس قانون، خریداران نفت خام و میعانات در بورس، می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله، محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تائید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.

عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 295467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =