قیمت تعیین‌شده برای بنزین حداقل قیمت تولید سوخت در کشور است

یک کارشناس ارشد اقتصاد انرژی معتقد است که قیمت ۳ هزار تومان به ازای هر لیتز بنزین آزاد، با توجه به هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل سوخت در کشور حداقل قیمت برای این فرآورده به شمار می‌آید.

نرسی قربان در این باره به خبرنگار شانا گفت: قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه، هزینه‌های تولید و حتی نسبت به درآمد ملی ارزان است و شکی نیست که این اصلاح قیمت باید انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت بنزین باید هزینه‌های تولید پالایشگاهی و حمل‌ونقل آن را هم پوشش دهد، افزود: قیمت تعیین‌شده ۳ هزار تومانی برای بنزین آزاد، در کف قرار دارد و به نظر می‌رسد حداقل‌ قیمت تعیین‌شده برای پوشش هزینه‌های یادشده است.

این کارشناس ارشد انرژی تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای جلوگیری از ایجاد تورم در جامعه بهترین راه اختصاص کارتی به خانوارها و اختصاص اعتباری به آنها به‌منظور جبران هزینه‌های انرژی بود، به این شکل افزون بر اینکه همه افراد جامعه، حتی کسانی که خودرو ندارند، از یارانه انرژی بهره‌مند می‌شدند، همچنین با جلوگیری از پرداخت یارانه به صورت نقدی، از ایجاد تورم در جامعه جلوگیری می‌شد.

قربان اجرای این روش را بهترین شیوه برای اجرای عدالت اجتماعی در بحث پرداخت یارانه‌های انرژی عنوان و تاکید کرد: به این شکل سهمیه‌بندی بنزین نیز به‌طور کامل حذف می‌شد و افراد بهره‌مند نیز این سهمیه‌ را دریافت نمی‌کردند.

وی به‌کارگیری منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را در کاهش و کنترل مصرف سوخت موثر خواند و افزود: به‌منظور کاهش مصرف بنزین در کشور و کاهش آلایندگی شهرها، لازم است در حوزه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی، گازسوز کردن خودروها و تولید خودروهای هیبریدی سرمایه‌گذاری لازم انجام شود.

به گزارش شانا، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نخستین ساعت روز جمعه، ۲۴ آبان ماه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه، سهمیه‌بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

بر پایه این طرح (مدیریت مصرف سوخت کشور)، قیمت بنزین سهمیه‌بندی برای وسایل نقلیه لیتری ۱۵۰۰ تومان و قیمت آزاد آن ۳ هزار تومان به ازای هر لیتر است. کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت در کشور، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد به‌صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها  از جمله اهداف  اجرای این طرح اعلام شده است.

کد خبر 295623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =