۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
  • کد خبر: 295672
جهش‌های پتروشیمی چگونه خواهد بود؟

راهبرد ادامه مسیر توسعه صنعت پتروشیمی پس از دوران طلایی و تحقق جهش اول این صنعت هم‌اکنون به سال‌های پایانی جهش دوم نزدیک می‌شود. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، جهش دوم صنعت پتروشیمی تا دو سال آینده به ثمر خواهد نشست، به طوری‌که تا پایان سال ۱۴۰۰ و تکمیل و بهره‌برداری از ۲۷ طرح پتروشیمی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلار، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی کشور به ۸۳ مجتمع و خوراک دریافتی این واحدها به سالانه ۶۲ میلیون تن معادل روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت‌خام می‌رسد. از این رو صنعت پتروشیمی ایران با تحقق جهش دوم به ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد دلار دست می‌یابد که ارزش تولیدات صنعت بیش از ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.

رشد صنعت پتروشیمی با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای جهش سوم صنعت تداوم خواهد داشت، به‌طوری‌ که به دنبال بهره‌برداری از ۲۶ طرح پتروشیمی با برآورد حجم سرمایه‌گذاری ۲۳ میلیارد دلار در جهش سوم با تمرکز بر متنوع‌سازی خوراک، محصولات و زنجیره پایین‌دست، افزایش مجتمع‌های پتروشیمی کشور به ۱۰۹ مجتمع و دریافت سالانه ۷۴ میلیون تن معادل روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام تا پایان سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.

جهش سوم صنعت پتروشیمی ظرفیت تولید را به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال و درآمد حاصل از صنعت را به ۳۷ میلیارد دلار افزایش می‌دهد. حجم سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۹۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

صنعت پتروشیمی هم‌اکنون ۵۶ مجتمع فعال دارد که سالانه ۳۳ میلیون تن معادل روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام خوراک دریافت می‌کنند و ظرفیت تولید صنعت ۶۶ میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد دلار و درآمد ۱۷ میلیارد دلار است.

کد خبر 295672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =