امکان توزیع روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صرفه اقتصادی فراوان و پاک بودن سی‌ان‌جی را مهم‌ترین مزایای این سوخت برشمرد و گفت: امکان رساندن رقم توزیع روزانه این سوخت تا بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، حمید قاسمی‌ ده‌چشمه در نشستی خبری که بعدازظهر امروز، (شنبه، دوم آذرماه) با حضور نمایندگان رسانه‌ها در سالن اجتماعات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، افزود: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) سطح کشور توزیع می‌شود که این مقدار تنها نیمی از ظرفیت موجود برای توزیع این سوخت پاک است.

وی افزود: با احتساب تبدیل ۴۰۰ هزار تاکسی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار وانت‌بار بنزین‌سوز، امکان افزایش روزانه ۱۸ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی و دستیابی به توزیع روزانه ۴۰ میلیون مترمکعبی این سوخت پاک در کشور وجود دارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت، ارزانی، صرفه اقتصادی، پاک بودن و سوددهی بالای جایگاه‌های سی‌ان‌جی را از مهم‌ترین مزایای این صنعت برشمرد و گفت: در شهر تهران تنها از یک‌سوم ظرفیت موجود استفاده می‌شود، این در حالی است که با استفاده از سی‌ان‌جی در خودروها می‌توان هزینه حمل‌ونقل عمومی و شخصی در سطح شهرها را به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

وی هزینه حدودی تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز را حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان بسته به کیفیت تجهیزات عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون امکان تبدیل روزانه ۲۲ تا ۳۰ هزار خودرو  بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد.

قاسمی با اشاره به بازگشت سرمایه احداث جایگاه عرضه سی‌ان‌جی ظرف سه سال، آن را صنعتی سودبخش خواند و گفت: امیدواریم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش در سال‌های آینده به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

وی همچنین برنامه‌ریزی برای احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس  عرضه سی‌ان‌جی، به کارگیری فناوری‌های نو در صنعت گازسوز کردن خودروها، هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی و نیز اعطای گواهی سلامت به خودروهای گازسوز را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور برشمرد.

در ادامه این نشست، محمد رضایی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و عضو هئیت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز با اشاره با سودآوری این صنعت برای اقتصاد کشور با جایگزینی آن با بنزین گفت: زیرساخت‌های دولت برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی و استفاده از  گاز طبیعی به عنوان سوخت خودروها در کشور آماده است.

وی همچنین از افزایش اقبال عمومی برای گازسوز کردن خودروها با متعادل کردن قیمت بنزین در روزهای اخیر خبر داد و گفت: متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه IRNGV.IR برای گازسوز کردن خودرو خود اقدام کنند.

در همین حال، حسن قلی‌پور، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هم اکنون حدود ۲ هزار و ۴۷۸ تجهیز سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد و ۹۱ تجهیز نیز در حال ساخت است.

وی تاکید کرد: به‌طور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در سراسر جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کشور توزیع می‌شود که این رقم در روزهای اخیر، ۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

قلی‌پور تعداد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در استان تهران را ۲۷۴ باب اعلام کرد و گفت: به‌طور میانگین ماهانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در استان تهران به خودروها عرضه می‌شود که این رقم معادل یک‌سوم ظرفیت موجود است.

کد خبر 295691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =