کشور از عوارض واردات بنزین نجات یافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما اگر بنزین را ۵۰ سنت بفروشیم درآمد حاصله را به حساب مردم واریز می‌کنیم، اما دیگر واردکننده نخواهیم بود؛ به این ترتیب کشور را از عوارض واردات بنزین نجات داده‌ایم.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر نوبخت، شامگاه شنبه (دوم آذرماه) با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۸۹ میلیون لیتر است، گفت: حدود ۶۳ میلیون لیتر روزانه به‌صورت سهمیه‌ای با نرخ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود، آنچه باقی می‌ماند و با نرخ ۳ هزار تومان آزاد عرضه می‌شود ۲۵ میلیون لیتر است که با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت می‌توانیم روزانه ۶ میلیون لیتر صرفه‌جویی کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون مصرف بنزین در کشور به‌صورت تصاعدی رو به افزایش است. در سال ۹۵ مصرف روزانه بنزین ۷۴ میلیون لیتر بود که در سال ۹۶ به ۷۷ میلیون لیتر افزایش یافت، سال ۹۷ نیز به ۸۸ میلیون لیتر و امسال به بیش از ۹۰ میلیون لیتر رسیده است، پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۹۶ میلیون لیتر برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: مردم باید بدانند که انگیزه دولت از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، جبران کسری بودجه نبود، زیرا رئیس جمهوری به این شرط طرح را پذیرفت که ریالی از درآمد طرح به بودجه واریز نشود.

نوبخت عنوان کرد: اگر با همین روند افزایش مصرف روزانه بنزین پیش برویم سال ۱۴۰۰ به واردکننده بنزین تبدیل می‌شویم، تا آن زمان دیگر دولت فعلی به انتهای خود رسیده است، اما دولت بعدی هم برادران ما هستند و نباید کار را برایشان سخت کنیم.

وی ادامه داد: دشمن خبیث ما، بعد از سال ۱۴۰۰ اجازه واردات بنزین به ما نمی‌دهد. تصور کنید اگر دشمنان ما به همین شدت که گوشت و دارو را تحریم کرده‌اند بنزین را نیز تحریم می‌کردند چه اتفاقی رخ می‌داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما اگر بنزین را ۵۰ سنت بفروشیم درآمد حاصله را به حساب مردم واریز می‌کنیم، اما دیگر واردکننده نخواهیم بود. به این ترتیب کشور را از عوارض واردات بنزین نجات داده‌ایم.

نوبخت افزود: آنچه همسو با افزایش نرخ سوخت در کشور عملی شد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بود، در ضمن به قدر کافی هم رسانه‌ها از جمله رسانه ملی از ضرورت و چگونگی افزایش نرخ بنزین صحبت کردند. ضمنا این طرح دوباره در برنامه ششم توسعه تکرار شد و طی آن نمایندگان مردم به دولت اجازه دادند قانون هدفمندی را در سال‌های برنامه ششم توسعه اجرایی کند.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در دو نوبت و در سال‌های ۹۳ و ۹۴ افزایش قیمت‌ها را انجام داد. دولت قبل نرخ بنزین را از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان و دولت ما این رقم را یک‌بار به ۷۰۰ و سپس به ۱۰۰۰ تومان افزایش داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: وقتی دولت قبلی نرخ بنزین را از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان رساند حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت کرد که باید در سیستم هدفمندی یارانه‌ها توزیع می‌کرد، اما طبق قانون، ۵۰ درصد این رقم باید میان مردم توزیع می‎شد، ۳۰ درصد به کار و اشتغال اختصاص می‎یافت و ۲۰ درصد نصیب خزانه دولت می‎شد، اما دولت نهم و دهم هر سال ۱۲ هزار میلیارد تومان از خزانه دولت برداشت کرد و به این ۳۰ هزار میلیارد تومان افزود و حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه میان مردم تقسیم کرد، به این ترتیب ما هم فکر کردیم باید سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان از خزانه دولت برداریم و به مردم بدهیم.

نوبخت عنوان کرد: پس از دومین مرحله افزایش نرخ بنزین به ۱۰۰۰ تومان در سال ۹۵، مجلس در سال ۹۶ اجازه افزایش دوباره را به دولت نداد. سال ۹۷ هم وضع و اوضاع واردات و صادرات و تامین کالاهای ضروری با مشکلات و ناهماهنگی‌هایی همراه بود، چنین شد که امسال را برای اصلاح قیمت مناسب دیدیم.

کد خبر 295703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =