تداوم نیاز عربستان به اوپک پس از واگذاری سهام آرامکو

برنامه عربستان برای عرضه سهام شرکت آرامکو سبب شده است گمانه‌زنی‌هایی درباره پایان همکاری این کشور با اوپک مطرح شود. با این همه این گمانه‌زنی، یک نکته مهم را نادیده می‌گیرد.

در ظاهر به نظر می‌رسد که پس از عرضه سهام شرکت آرامکو، مشارکت عربستان در اوپک در آینده با اما و اگرهایی روبه‌رو می‌شود. به هر حال، آرامکو پس از عرضه سهام خود، از سوی سهامداران برای افزایش منافع کوتاه‌مدت و پرداخت سود سالانه به آنها، تحت فشار قرار می‌گیرد؛ مسئله‌ای که آرامکو اکنون با آن روبه‌رو نیست.

با عرضه بیشتر سهام آرامکو به سهامداران خصوصی، تقاضا برای حداکثر کردن سوددهی افزایش می‌یابد، به‌ویژه با توجه به اینکه سعودی‌ها به دنبال عرضه دوباره سهام آرامکو در یک بازار سهام خارجی نیز هستند.

با این همه، پیش‌بینی‌ها درباره افزایش تولید نفت آمریکا و دیگر کشورهای غیر عضو اوپک سبب می‌شود عربستان و دیگر اعضای  سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امکان کمی برای افزایش تولید نفت داشته باشند. اوپک و روسیه برای حفظ قیمت بالای نفت ناچارند در آینده قابل پیش‌بینی، در سازوکار کاهش تولید نفت باقی بمانند.

این مسئله عربستان را در منگنه می‌گذارد. این کشور نمی‌تواند برای افزایش سود سهامداران تولید خود را افزایش دهد، زیرا این مسئله سبب کاهش ارزش ذخایر نفتی این کشور می‌شود. نتیجه این است که عربستان نمی‌تواند هزینه خروج از اوپک یا سیاست‌های محدودیت تولید آن را در آینده نزدیک بپردازد.

امروز، بازار نفت به جای محدودیت عرضه، با فراوانی عرضه تعریف شده است. این مسئله دورنمای بازار نفت را برای آینده قابل‌پیش‌بینی، تغییر داده است. این مسئله به‌زودی در ارزش‌گذاری آرامکو خود را نشان می‌دهد و به همین دلیل، عربستان گزینه دیگری جز باقی ماندن در اوپک ندارد.

نشریه فوربز

کد خبر 295847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =