پاسخگوی شبهات درباره آمار و ارقام سهمیه‌بندی بنزین هستیم

سخنگوی دولت گفت: اگر روی اعداد و ارقام مربوط به سهمیه‌بندی بنزین کسانی ادعا می‌کنند نکته‌ یا تشکیکی دارند، حاضر هستم بار دیگر مطالب‌شان را اعلام کنند و ما پاسخگو هستیم، البته در عمل باید با توجه به رفتار مصرف‌کنندگان در چند ماه آینده صحت‌سنجی کنیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی، امروز (چهارشنبه، ششم آذرماه) در حاشیه نشست هیئت وزیران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره استیضاح وزیران در مجلس شورای اسلامی گفت: در هیچ دوره تاریخی شاید مثل این دوره نیازمند انسجام، فهم و درک مشترک از مسائل نیستیم. این انسجام باید میان آحاد مختلف مردم، دولت و افرادی که در ساختار سیاسی هستند، شکل بگیرد.

استیضاح وزیران نفت و آموزش و پرورش به مصلحت نیست

وی افزود: استیضاح حق مجلس است و کسی هم در این مورد تردید ندارد، اما زمان استفاده از این حق موضوع مهمی است. در شرایطی که ما از یک زخم بر جامعه خورده به سمت ترمیم عبور می‌کنیم و رو به آینده روشن حرکت می‌کنیم، دولت این روند به‌ویژه استیضاح محسن حاجی‌میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) که حدود سه ماه است به این سمت منصوب شده است و بیژن زنگنه، وزیر نفت را که بخش اعظم  تولید و فروش نفت را بر عهده دارد، به مصلحت نمی‌داند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امیدواریم در یک خرد جمعی مجلس تصمیم بگیرد در کنار هم به آلام جامعه بپردازیم و بتوانیم مسیر حرکت رو به جلو را دنبال کنیم.

پاسخگوی شبهات درباره آمار و ارقام سهمیه‌بندی بنزین هستیم

ربیعی همچنین درباره برخی اعداد و ارقامی که در خصوص میزان بنزین مصرفی و صرفه‌جویی ناشی از اجرای مدیریت مصرف سوخت و نیز درآمدهای حاصل از آن مطرح می‌شود، گفت: برخی اظهاراتی که صورت می‌گیرد، بدون اطلاعات و با دقت کم بوده که شایعاتی در جامعه ایجاد می‌کند. نباید افرادی به جز کسانی که در ساختار حکومت هستند و دسترسی دارند و می‌توانند بیایند و از نزدیک ببینند، اظهاراتی انجام دهند که عاری از صحت باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: فرض ما این است که حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای داریم که می‌شود سالانه ۲۱ میلیارد لیتر. علاوه بر این ۳۰ میلیون لیتر بنزین آزاد داریم که سالانه حدود ۱۰ میلیارد لیتر می‌شود.

ربیعی افزود: ۲۱ میلیارد لیتر ضرب‌ در ۵۰۰ تومان می‌شود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان. ۱۰ میلیارد لیتر ضرب در ۲ هزار تومان می‌شود ۲۰ هزار میلیارد تومان که روی هم رفته ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی تصریح کرد: کسانی که این مطالب را بیان می‌کنند، یا آگاهانه خطا می‌کنند یا توجه ندارند و عدد ۵۰۰ تومان و هزار تومانی که قبلا می‌فروختیم را از آن کسر نمی‌کنند. اقتصاددانی ندیدم که اینگونه اظهارنظر کند، بیشتر سیاسی‌ها این شبهه را اعلام کردند که فکر می‌کنم اشتباهشان از این است که کل را در ۳ هزار تومان ضرب می‌کنند، در حالی که این عدد و رقم کاملا مشخص است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: عددی که از صرفه‌جویی حاصل می‌شود، شاید شوک اولیه است که ۲۰ هزار لیتر در روز صرفه‌جویی شده است. فکر می‌کنم بنزین، مصرفی بالایی دارد و باید برگردد تا مشخص شود، بعد از چند ماه ببینیم میزان صرفه‌جویی برای صادرات آن به چه عددی خواهد رسید.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت برخی اقلام گفت: در مورد حمل‌ونقل به‌ویژه تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها تصمیم‌گیری شد. در حمل‌ونقل خصوصی و برخی کالاهای کشاورزی متاسفانه افزایش قیمت داشتیم که تصمیم گرفته شد سهمیه ویژه برای وانت‌بارهای حمل کالا در نظر گرفته شود.

کد خبر 295892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =