بی‌توجهی «زنگنه» به توسعه صنعت پتروشیمی؛ ادعا یا واقعیت؟ (۱)

در حالی که بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم و تداوم پروژه‌های در حال اجرا، خود گواه رشد صنعت پتروشیمی و تحولات عظیم آینده این صنعت و جلوگیری از خام‌فروشی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه نکردن به توسعه صنعت پتروشیمی کشور را یکی از محورهای مطرح شده برای استیضاح وزیر نفت عنوان کرده‌اند، موضوعی که با بررسی ساده و نگاهی به طرح‌های افتتاح شده، برنامه‌ریزی‌شده و در حال اجرای این صنعت مشخص می‌شود ادعاست یا واقعیت.

* سال پایانی فعالیت دولت هشتم (سال ۱۳۸۴) تعداد ۳۴ طرح در حال اجرا با ظرفیت ۳۶ میلیون تن به دولت نهم تحویل داده شد؛ این طرح‌ها شامل ۱۳ طرح با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد و ظرفیت ۲۲ میلیون تن، ۷ طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۹۰ درصدی با ظرفیت ۹ میلیون تن، ۵ طرح با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۳۵ درصد و ظرفیت ۲.۵ میلیون تن و ۹ طرح با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰ درصد با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن بوده است. این طرح‌ها در دولت نهم و دهم یکی پس از دیگری افتتاح شدند به‌طوری که تعداد مجتمع‌های پتروشیمی کشور از ۱۵ مجتمع با ظرفیت ۲۰ میلیون تن در سال ۸۴ به ۴۶ مجتمع با ظرفیت ۵۶ میلیون تن در سال ۹۲ رسید و درآمدزایی بالایی به همراه داشت.

* وضع دولت یازدهم در به ارث بردن طرح‌های پتروشیمی اما متفاوت از دولت نهم بود. این دولت وارث ۶۷ طرح پتروشیمی نیمه‌کاره با ظرفیت سالانه ۵۹.۴ میلیون تن از دولت دهم بود که از این تعداد، تنها ۱۲ طرح دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد بود. این بدان معناست که اولویت دولت نهم و دهم تنها کلنگ زدن طرح‌های پتروشیمی‌ بوده و اولویت دولت یازدهم پایان طرح‌ها. از سال ۹۲ تاکنون ۱۵ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵.۶ میلیارد دلار در کشور به بهره‌برداری رسیده که ۱۴ طرح تولیدی و یک طرح سرویس جانبی است و ارزش تولیدات این طرح ها ۵.۲ میلیارد دلار با احتساب قیمت پایه سال ۹۰ است. به این ترتیب براساس سیاست‌های توسعه وزارت نفت به منظور تکمیل طرح‌های نیمه کاره، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی کشور از ۴۶ مجتمع در سال ۹۲ هم‌اکنون به ۵۶ مجتمع با ظرفیت ۶۶  میلیون تن رسیده است.

* پتروشیمی‌های ایلام، لرستان، واحد اسیدسولفوریک ارومیه، مهاباد، فاز سوم پتروشیمی شیراز، واحد PBR/SBR تخت جمشید پارس، فاز ۲ پتروشیمی کارون، پتروشیمی تخت جمشید منطقه ویژه اقتصادی، فاز دوم کاویان، MEG مروارید، پلی‌استایرن انتخاب، کردستان، فاز سوم آمونیاک و اوره پردیس، متانول مرجان و فاز نخست نیروگاه دماوند از طرح‌های صنعت پتروشیمی است که در دولت تدبیر و امید تاکنون افتتاح شده‌اند، پتروشیمی‌هایی که دولت نهم و دهم نه تنها زحمت تکمیل آن را نکشید بلکه اقدام به کلنگ زدن طرح‌های جدید کرده بود.

کد خبر 296072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =