توضیحات سخنگوی دولت درباره نحوه اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت

سخنگوی دولت گفت: تعیین روز و ساعت شروع طرح مدیریت مصرف سوخت به شورای امنیت کشور سپرده شد تا ملاحظات اجتماعی و سیاسی را در نظر بگیرند و با رایزنی دستگاه‌های تصمیم‌گیر، مخیر بودند درباره زمان آغاز طرح تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی ربیعی، امروز (چهارشنبه، ۱۳ آذرماه) در حاشیه نشست هیئت دولت، درباره اطلاع رئیس‌جمهوری از زمان اجرای اصلاح قیمت بنزین گفت: از اینکه دولت اینقدر نقد می‌شود خوشحالم. شاید در هیچ دوره‌ای در تاریخ ایران، دولت اینقدر نقد نشده است. قطعا نظر رئیس‌جمهوری به این معنا نبود که مسئولیتی را از خودش به دیگری منتقل کند، بلکه بحث تفویض اختیار به شورای امنیت کشور مطرح بود.

وی افزود: رئیس‌جمهوری اجرای کامل و هماهنگ مصوبه سران قوا را همان‌گونه که قبلا هم توضیح دادم به تایید رهبری هم رسیده بود، به وزارت کشور یا در حقیقت به شورای امنیت کشور محول کرد و قرار بود هماهنگی‌های لازم در کمیته‌هایی که در آنجا تشکیل شده بود صورت بگیرد. تعیین روز و ساعت شروع طرح نیز به شورای امنیت کشور که هم نمایندگان مجلس در آنجا حضور دارند و هم تمامی نیروهای انتظامی و نظامی، قوه قضاییه و صدا و سیما در آنجا عضو هستند سپرده شد تا ملاحظات اجتماعی و سیاسی را در نظر بگیرند و با رایزنی با دستگاه‌های تصمیم‌گیر، مخیر بودند بین یکی از پنجشنبه‌ها تصمیم‌گیری کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مطلع هستم که شورای امنیت کشور و وزیر کشور مخیر بودند هر زمانی که تشخیص دادند افزایش قیمت بنزین را اعلام کنند که می‌توانست این هفته، یا هفته قبل یا هفته بعد باشد. بنابراین بحث رئیس‌جمهوری قطعا به این معنا نبوده که از خود سلب مسئولیت کند. ضمن اینکه قرار بود چند وقت پیش این تصمیم اجرا شود، اما چند مرتبه به تعویق افتاده است.

وی افزود: برخی می‌گویند که چرا قیمت بنزین به‌صورت پله‌ای افزایش پیدا نکرد. سال‌های سال است که می‌خواهیم این طرح را اجرایی کنیم. یک سال مجلس آن را رد کرد، بعد ماجرای ۹۶ رخ داد. سال دیگر کمیسیون بودجه و رئیس مجلس گفتند این به مصلحت نیست. در مجلس‌های قبل (هفتم یا هشتم) افزایش پله‌ای سالانه را لغو کردند. این‌گونه اتفاق‌ها نیز بوده، اما قطعا دیدگاه رئیس‌جمهوری بر این بوده که تفویض کرده و ممکن بود شورا تصمیم بگیرد هفته بعد آن را اجرا کند، اما حتما تمهیدهایی را انجام داده بود.

سخنگوی دولت درباره ادعای علی مطهری مبنی بر اصرار رهبری بر افزایش قیمت بنزین تاکید کرد: آنچه رهبری بر آن مصر بودند اصلاح ساختار اقتصادی کشور بود. ایشان به جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق اصرار داشتند و خواهان گسترش صادرات و استقلال بودجه از درآمد نفت هستند.

ربیعی افزود: آنچه من به‌عنوان یک عضو حاضر در تمامی جلسات سران قوا شاهد هستم، در این مسئله مقام معظم رهبری صرفا تصمیم سران سه قوه را تایید کردند. یک بار حتی این مصوبه به محضر ایشان رفت و ایشان برگرداندند و گفتند هر سه با هم اتفاق نظر داشته باشید. نهایتا همه سران آن را تصویب و رهبری آن را تایید کردند، بنابراین همه قوا در این تصمیم مسئولیت داریم.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم حضور مقام معظم رهبری در دفاع از این تصمیم حضور درستی بوده است و تفکیکی که روز اول ایشان از جوانان هیجانی کردند، به‌خوبی و هوشمندانه نشان می‌داد که مردم هم در این اعتراض‌ها حاضر بوده‌اند و این تفکیک راهگشای ما برای اظهارنظر شد تا یکسره همه معترضان را محکوم نکنیم.

کد خبر 296118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =