فاز نخست پروژه‌های پژوهشی ازدیاد برداشت در مرحله نهایی است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: پروژه‌های پژوهشی ازدیاد برداشت و بهبود تولید از ۶ میدان نفتی که به پنج دانشگاه و مرکز علمی کشور واگذار شد، فاز نخست این قراردادها در حال اتمام است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، پیشرفت پروژه‌های پژوهشی ازدیاد برداشت و بهبود تولید از ۶ میدان هیدروکربوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نشستی با حضور مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بررسی شد.

احمد محمدی در این نشست اظهار کرد:‌ پروژه‌های پژوهشی ازدیاد برداشت و بهبود تولید از ۶ میدان نفتی اهواز، گچساران، کوپال، منصوری، کرنج و بی‌بی‌حکیمه به پنج دانشگاه و مرکز علمی کشور واگذار شد که فاز نخست این قراردادها در حال اتمام است.

وی گفت: اغلب پروژه‌های پژوهشی در مناطق نفت‌خیز جنوب به دلیل اینکه نتایج آنها ارتباط مستقیم با تولید دارند، از اولویت ویژه‌ای برخوردارند و ضرورت دارد به‌منظور تسریع و تکمیل به‌موقع آنها نسبت به برگزاری نشست‌های مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اقدام شود.

محمدی با تأکید بر اینکه ضروری است تعداد قابل توجهی از پروژه‌های پژوهشی مرتبط با فعالیت اصلی سازمان باشد، افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی کشور که در ایجاد فناوری‌های مرتبط با تولید و راهبری از مخازن دارای ایده و اندیشه جدید هستند، حمایت می‌کند.

فاصله دانشگاه و صنعت کمتر شده است

ابراهیم طالقانی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست گفت: قراردادهای ازدیاد برداشت و بهبود تولید در قالب پنج بسته کاری تعریف شده‌اند که بسته نخست شامل شناخت میدان،‌ بسته دوم مدل‌سازی و شبیه‌سازی مخزن،‌ بسته سوم انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی، بسته چهارم اصلاح مدل شبیه‌سازی و بسته پنجم اجرای پایلوت میدانی است.

وی با بیان اینکه انجام این پروژه‌ها مورد تاکید وزیر نفت است، افزود: هدف از واگذاری این پروژه‌ها به دانشگاه‌ها این است که آنها با رویکرد علمی، چالش‌های میدان‌ها را شناسایی کنند و برای ازدیاد برداشت و بهبود تولید از این مخازن طرح‌های جدید ارائه دهند.

طالقانی با بیان اینکه پژوهش در اولویت برنامه مدیران صنعت نفت قرار دارد، اظهار کرد:‌ فعالیت‌های پژوهشی باید در مسیری باشد که دغدغه مدیران را کم و در تصمیم‌گیری بهتر به آنها کمک کند.

وی با اشاره به توانمندی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور در رفع نیازهای صنعت نفت گفت: فاصله دانشگاه و صنعت نسبت به گذشته کمتر شده است و ساخت پمپ SRP از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز و ساخت مته حفاری از سوی جهاد دانشگاهی خوزستان نشان‌دهنده این است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی رشد و پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

طالقانی یادآور شد: به همت جوانان تحصیلکرده، شرکت‌های استارت­اپ در کشور رو به رشد هستند و این شرکت‌ها برای همکاری با صنعت نفت اعلام آمادگی کرده‌اند.

شاهین کرد، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این نشست گزارشی از پیشرفت پروژه‌های پژوهشی ازدیاد برداشت و بهبود تولید از ۶ میدان ارائه داد و گفت: این پروژه‌ها از پیشرفت خوبی برخوردارند و هم‌اکنون گزارش‌های زیادی در آستانه تأیید نهایی قرار دارند.

در این نشست درباره برخی پروژه‌های پژوهشی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از جمله ساخت دمولسیفایرها، پاکسازی پساب به‌وسیله پودر میکروبی و ساخت اسکید ماونتد نمکزدایی بحث و تبادل نظر شد.

کد خبر 296170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =