زنجیره پالایش تا توزیع صنعت گاز در ۵ سال آینده به خودکفایی می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از تکمیل فرآیند داخلی‌سازی در صنعت گاز در پنج سال آینده خبر داد و گفت: در این فرآیند موضوع فناوری و داخلی‌سازی در صنعت گاز را تکمیل می‌کنیم تا در زنجیره پالایش تا توزیع نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن منتظرتربتی امروز (یکشنبه، ۱۷ آذرماه) در آیین گشایش نخستین رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز گفت: خودکفایی و تولید داخل فرآیندی است که به‌راحتی به دست نمی‌آید، اما در سال‌های اخیر آن را با جدیت دنبال کرده‌ایم.

وی افزود: مهندس زنگنه از ابتدای امسال تاکنون به صورت جدی موضوع استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را پیگیری کرده‌اند و اکنون نیز با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند.

معاون وزیر نفت در امور گاز از خودکفایی در صنعت گاز خبر داد و گفت: ما در صنعت گاز تا میزان قابل توجهی به خودکفایی نزدیک شده‌ایم و از آنجا که این صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته است، اکنون بالاترین میزان خودکفایی را دارد.

منتظرتربتی با بیان اینکه تحریم‌ها همیشه گریبانگیر صنعت گاز بوده است، اظهار کرد: ما بیشترین حجم تولید داخل را داریم و حداکثر نیاز خود را داخلی‌سازی کرده‌ایم، تا جایی که اکنون دو برند توربوکمپرسور در داخل کشور فعال هستند و بخش اعظم نیاز صنعت گاز در توربوکمپرسورها را رفع می‌کنند؛ در بخش پالایشگاهی نیز این اتفاق افتاده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز تاکید کرد: یک حلقه از اقلام باقی‌مانده هنوز داخلی‌سازی نشده است، اما باید آنها را نیز به مرحله بومی‌سازی و تولید داخل برسانیم.

تربتی تصریح کرد: حدود ۲ هزار میلیارد تومان از خریدهایمان را امروز در نمایش توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم و دیگر خریدها را به حضور در محیط پالایشگاه‌ها و دیگر محیط‌های صنعت گاز موکول می‌کنیم تا شرکت‌ها نیز با فرآیند کار در صنعت گاز آشنا شوند.

علی وحدت، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در آیین افتتاحیه نخستین رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز گفت: در سال‌های اخیر شکل‌دهی اکوسیستم نوآوری در کشور موقعیت بهتری پیدا کرده است، تا جایی که اکنون نزدیک به ۶ هزار استارت‌آپ در سراسر کشور داریم و توانسته‌ایم به ۳۰ صندوق پژوهش و فناوری نیز مجوز دهیم.

وی افزود: اکنون مراکز نوآوری و کارخانه‌های نوآوری نیز در حال شکل‌گیری هستند، البته تامین مالی این حوزه‌ها شرایط خاص خود را دارد، اما باید توان آنها را بسنجیم تا ببینیم در حل مسائل تا چه اندازه توانمند هستند.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تاکید کرد: هدف از برگزاری این رویدادها این است که شرکت‌ها را در زمینه تخصصی مانند صنعت گاز گردهم آوریم و توان مالی برای پشتیبانی از آنها را ارائه دهیم.

وحدت ادامه داد: ما به شرکت‌های دانش‌بنیان فارغ از دولتی یا خصوصی بودن، تسهیلات مختلفی ارائه می‌دهیم.

وی از وزیر نفت خواست با ارائه توصیه‌های لازم و دیدار از نمایش توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان گامی بلند در توسعه مهم‌ترین صنعت کشور یعنی صنعت نفت و گاز بردارد.

کد خبر 296241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =