قانون ما را موظف می‌کند قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کنیم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه قانون ما را موظف می‌کند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم، گفت: اساس تصمیم به سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین این بود که به واردات بنزین نیاز پیدا نکنیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (دوشنبه، ۱۸ آذرماه) در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو با بیان اینکه اواسط سال ۹۴ تورم پس از ۲۶ سال تک رقمی شد، گفت: برای نخستین بار در سال ۹۵ رشد اقتصادی در کشور ۱۲.۵ درصد شد که در آن سال مقام نخست دنیا در شاخص رشد اقتصادی را کسب کردیم و همه با هم این کار را به نتیجه و سرانجام رساندیم.

وی با اشاره به اینکه همه فازهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس عملیاتی شده است، افزود: همه قطعات و توربین‌های این پالایشگاه در گمرک‌های اروپا بود که پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آزاد شد، در جریان سه سفرم به بندرعباس سه فاز این پالایشگاه افتتاح شد، بسیاری از پروژه‌های افتتاح‌شده ماه‌های اخیر هم به‌دلیل برطرف کردن تحریم‌های ناشی از برجام بوده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نباید منکر این شویم که ایرادها و اشکالاتی وجود دارد، اما توافق برجام به نفع کشور بود، گفت: پیش از برجام صادرات نفت ایران روزانه یک میلیون بشکه بود، اما پس از برجام به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید که تا پیش از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران در سال ۹۷، این صادرات نفت ادامه داشت.

روحانی با تاکید بر اینکه در چهار ماه اخیر ۶.۵ میلیارد دلار قطعات پالایشگاه‌ها به‌ویژه پارس‌جنوبی وارد بندرگاه‌های کشور شده است، ادامه داد: در کالاها و مواد اساسی که نیازمندی روزمره مردم است، نیازمند واردات هستیم که البته باید خودکفا شویم و طبق اعلام سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خوزستان، محصولات کشاورزی نسبت به پارسال دو برابر شده و این به معنای آن است که به سمت خوداتکایی حرکت می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بنزین دونرخی و دلار چندنرخی سخت و فسادآور است، گفت: اما گاهی شرایط اضطرار به‌وجود می‌آید و باید در دوران سختی قبول کنیم و همه باید در کنار هم باشیم و دانشگاه‌ها در چگونگی اجرای این طرح وارد شوند.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در جمع دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان به موضوع اصلاح قیمت بنزین اشاره و با تاکید بر اینکه قانون ما را موظف می‌کند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم، افزود: همیشه این بحث وجود داشته که افزایش قیمت بنزین به یک‌باره انجام شود یا به‌صورت سال به سال، البته کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه دارند.

روحانی با تاکید بر اینکه اساس تصمیم به سهمیه‌ای کردن و افزایش قیمت بنزین این بوده است که نیازمند واردات بنزین نشویم، تصریح کرد: پیش از این دولت بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و حتی در فصل زمستان گاز را هم وارد می‌کردیم، به‌طوری که یکی از کشورهای همسایه شمالی وقتی در یک زمستان سخت متوجه نیاز ما به گاز شد، قیمت را ۹ برابر کرد و دولت قبل ناچار به پرداخت آن شد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه امروز نیازی به واردات گاز نداریم و حتی به کشورهای عراق و ترکیه، گاز صادر می‌کنیم. در گازوئیل هم امروز صادرکننده هستیم و در بنزین خودکفا شده‌ایم، در حالی که در مقطعی مجبور بودیم برای تامین بنزین از پتروشیمی‌ها استفاده کنیم که برای محیط زیست مشکل‌ساز بود.

رئیس‌جمهوری گفت: با این تصمیم برای بنزین به‌دنبال کنترل مصرف بودیم. مصرف بنزین در کشور در سال ۹۷، ۱۱ درصد افزایش یافته بود و پیش‌بینی این بود که امسال نیز ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته باشیم که اگر با همین روند ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۰ دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شدیم.

وی افزود: درباره درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین نیز باوجود نیاز دولت، همه درآمد حاصله را به خود مردم برمی‌گردانیم، هرچند طبق قانون اجازه این اقدام را نداریم، اما با مجوز مقام معظم رهبری این کار را کردیم و پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به اقشار ضعیف که مشکل معیشتی دارند، برمی‌گردانیم.

روحانی تصریح کرد: در این دولت، تولید بنزین در کشور دو برابر شده است و ما از تولید روزانه ۵۲ میلیون لیتر در کشور به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیدیم که تا پایان سال این رقم به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه هدف ما کمک به مردم، حفظ محیط زیست و توجه ویژه به روستاییان است، گفت: تا پیش از این دولت، ۱۴ هزار روستا برق داشت، اما در سال‌های فعالیت این دولت به‌تنهایی ۱۴ هزار روستا برق‌دار شد. در زمینه گازرسانی به روستاها نیز همین‌طور است.

کد خبر 296328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =