تزریق ژل پلیمری برای کنترل آب‌دهی چاه‌های نفت فلات قاره

شرکت نفت فلات قاره ایران، تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت داخلی امضا کرده است که بر مبنای آن، کنترل آب‌دهی یک حلقه چاه تولیدی این شرکت با استفاده از فناوری تزریق ژل پلیمری در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، بر اساس توافق اولیه، پس از دریافت و بررسی پیشنهاد فنی – مالی پیمانکار و در صورت تایید پیشنهاد و امضای قرارداد، انجام مطالعات پایه، شبیه‌سازی، مطالعات آزمایشگاهی، تامین ماده ژل پلیمری و نظارت بر اجرای عملیات با همکاری پیمانکار بالادستی مورد تایید کارفرما به‌عهده شرکت زیما توسعه پارسیان کیش قرار می‌گیرد و تامین لجستیک و اجرای عملیات با شرکت نفت فلات قاره ایران خواهد بود.

این شرکت داخلی، آمادگی خود را به‌منظور مشارکت در عملیات کنترل آب‌دهی یک حلقه از چاه‌های تولیدی شرکت نفت فلات قاره ایران با استفاده از ژل پلیمری و در قالب قراردادی No Cure-No Pay و ضمانت ماندگاری ماده یادشده در شرایط مخزن برای حداقل ۶ ماه اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، پس از بررسی تجارب مطالعاتی و آزمایشگاهی شرکت متقاضی در کمیته ازدیاد برداشت مهندسی نفت شرکت نفت فلات قاره ایران، قرارداد مربوط به همکاری و محرمانگی اطلاعات به منظور تبادل داده، انجام مطالعات امکان‌سنجی، انتخاب چاه و ارائه پیشنهاد فنی - مالی توسط پیمانکار بین شرکت‌های نفت فلات قاره ایران و زیما توسعه پارسیان کیش امضا شد. این قرارداد در این مرحله هیچ‌گونه تعهد مالی برای شرکت نخواهد داشت.

کمیته ازدیاد برداشت مهندسی نفت شرکت نفت فلات قاره ایران از نمایندگان ادارات زیرمجموعه مدیریت امور فنی و پژوهش و فناوری، استفاده از توانمندی دیگر سایر شرکت‌های داخلی و خارجی صاحب فناوری همچون پژوهشگاه صنعت نفت، خدمات فنی میدان‌های آسماری، نوران انرژی، دانشگاه خوارزمی، پترولیماک تات و چند شرکت بین‌المللی در زمینه روش‌های مختلف ازدیاد برداشت چاه‌محور از قبیل کنترل آبدهی به روش‌های شیمیایی و مکانیکی، انگیزش چاه‌ها، تزریق ردیاب و ... را نیز در دستور کار خود قرار داده و پیگیری می‌کند.

استفاده از فناوری تزریق ژل پلیمری در نواحی منتخب چاه که برش آب تولیدی بالا دارند، موجب کاهش تراوایی نسبی فاز آب در برابر نفت می‌شود و با ایجاد محدودیت در برابر جریان آب، تولید آن را در چاه‌ها کاهش می‌دهد.

کد خبر 296368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =