متهم کردن «زنگنه» به خام‌فروشی از سوی مخالفان عوام‌فریبانه است

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی متهم کردن زنگنه به خام‌فروشی از سوی مخالفان را عوام‌فریبانه دانست و تاکید کرد: آیا مخالفان آقای زنگنه واقعا فکر می‌کنند اگر ایران به‌جای نفت‌خام، صادرکننده فرآورده نفتی بود اکنون می‌توانست آن را به‌فروش برساند؟!

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به اینکه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را شامل می‌شود، بنابراین صادرات فرآورده همانند نفت‌خام، با دیوار تحریم روبه‌روست، اظهار کرد: فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در این شرایط کار دشواری است و این گمان که چون نفت‌خام ما را نمی‌خرند پس می‌توانیم فرآورده نفتی بفروشیم، واهی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تنها چند کشور کوچک همسایه مشتری فرآورده‌های نفتی ایران آن‌ هم با احجام کم هستند (به نسبت حجم صادرات نفت‌خام ایران قبل از تحریم)، تصریح کرد: البته برای صادرات همین میزان نیز مشکلات متعددی از جمله نبود امکان جابه‌جایی پول از طریق سیستم بانکی وجود دارد و فروش محصولات عمدتا به صورت تهاتر یا با استفاده از اسکناس انجام می‌شود.

بهروزی‌فر تولید فرآورده نفتی با استاندارد اروپا را نیازمند فناوری روزآمد با جهان عنوان و تاکید کرد: طرح مسائل این چنینی بدون ذکر مصادیق در شرایط جاری، هیچ کمکی به کشور و صنعت نفت نمی کند. به نظرم این صحبت‌ها از سوی کسانی مطرح می‌شود که مخالفان سیاسی دولت هستند تا به هر نحوی، وزارت نفت را بزنند.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی به جایگاه عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک اشاره کرد و افزود: حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی عراق را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان تبدیل کرده است. ظرفیت تولید نفت خام این کشور هم اکنون بیش از ۵ میلیون بشکه در روز است.

وی تصریح کرد: همین افرادی که امروز آقای زنگنه را به خام‌فروشی متهم می‌کنند با کارشکنی، مانع حصول نتایج برجام و در نتیجه حضور شرکت‌های بزرگ بین المللی در ایران شدند. فکر می‌کنید اگر صادرات نفت‌ ایران ۵ میلیون بشکه بود باز هم می‌توانستند ما را تحریم کنند!؟ اگر صادرکننده عمده گاز به اروپا بودیم به‌راحتی قابل تحریم بودیم!؟

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با بیان اینکه من اقتصاد خوانده‌ام و خیلی هم تمایلی به سیاست ندارم، اما می‌دانم اقتصاد، سیاست و فرهنگ سه بعد واقعیت هستند، تصریح کرد: شما نمی‌توانید تنها مسائل اقتصادی را ببینید و به مسائل سیاسی و بین‌المللی توجه نداشته باشید. وقتی با دنیا همکاری ندارید نمی‌توانید سرمایه‌گذار خارجی جذب کنید. تا زمانی که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی با ما همکاری نکنند امکان جذب فناوری و حضور مقتدرانه در بازار را نداریم.

 بهروزی‌فر گفت: با توجه به تحریم سنگین آمریکا علیه صنعت نفت ایران، سال‌های پیش‌ رو سال‌های سختی برای بخش انرژی ایران خواهد بود.

کد خبر 296392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =