وزارت نفت در تعامل با دانشگاه‌ها پیشگام است

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای ۲ قرارداد مطالعات زمین‌شناسی در حوزه غرب و شمال غرب کشور با دانشگاه‌های تبریز و صنعتی سهند، وزارت نفت را در حمایت از جامعه علمی و برقراری تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور پیشگام خواند.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدصالح هندی امروز (پنجشنبه، ۲۱ آذرماه) در آیین امضای این قراردادهای مطالعاتی که در دفتر سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز برگزار شد، در زمینه اهمیت فعالیت‌های اکتشافی، به کشف اخیر مخزن بزرگ نفتی نام‌آوران اشاره کرد و گفت: با این کشف، حجم قابل توجهی بر ذخایر نفت کشور افزوده شد و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در همین راستا، انجام فعالیت‌های اکتشافی و تعیین تکلیف مناطق مختلف کشور را در این حوزه در دستور کار دارد.

وی به آتشکده‌هایی که از قدیم‌الایام در اطراف تبریز فعال بوده است اشاره کرد و افزود: شواهدی دال بر وجود هیدروکربور در این منطقه وجود داشته است؛ اما حتی اگر نتایج مطالعات زمین‌شناسی ثابت کند که ذخیره هیدروکربوری در این منطقه موجود نیست، باز هم از این جهت که تکلیف پتانسیل‌های هیدروکربوری منطقه مشخص می‌شود، کار حائز اهمیتی صورت گرفته است.

هندی یادآور شد: زمانی که بحث تعیین تکلیف ظرفیت‌های هیدروکربوری شمال غرب کشور مطرح شد، وزیر نفت تاکید کردند که به این منظور، از پتانسیل‌های علمی و دانشگاهی همین منطقه استفاده شود و به همین منظور، امضای قرارداد با دانشگاه‌های تبریز و صنعتی سهند مدنظر قرار گرفت.

به گفته وی، با توجه به هزینه زیادی که برای انتقال و پمپ نفت از جنوب به سمت شمال کشور برای استفاده در مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی صرف می‌شود، کشف هر یک بشکه نفت در شمال کشور معادل ۱۰ برابر نفت در جنوب ارزشمند است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در این نشست به تحولات دانشگاه‌ها در سطح جهان نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های داخل کشور نیز با فاصله، این مسیر رو به رشد را طی کردند به‌طوری که نسل نخست دانشگاه‌ها تنها متمرکز بر آموزش و تولید علم بود، اما در نسل دوم پژوهش هم به آموزش اضافه شد و در نسل سوم، پژوهش‌ها کاربردی و عملکرد دانشگاه‌ها اثربخش‌تر و منتهی به کارآفرینی شده است.

وی با بیان اینکه در همین مسیر تعامل صنعت و دانشگاه نیز تقویت شد، صنعت نفت را صنعت پیشگام در برقراری ارتباط با دانشگاه خواند و افزود: وزارت نفت در سال‌های اخیر بیش از ۲۵ قرارداد کلان پژوهشی در سطوح پایین‌دست و بالادست این صنعت با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور امضا کرده تا از ظرفیت‌های علمی داخلی برای انجام بهتر ماموریت‌های خود بهره‌مند شود.

بر اساس این گزارش، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران امروز (پنجشنبه، ۲۱ آذرماه) و در آستانه هفته پژوهش، دو قرارداد مطالعاتی در حوزه زمین‌شناسی غرب و شمال غرب کشور با دانشگاه‌های صنعتی سهند و تبریز امضا کرد. این قراردادها مشتمل بر قرارداد «مطالعه زمین‌شناسی ساختمانی و زمین ساخت سنوزوئیک در شمال غرب حوضه‌ ایران مرکزی» و قرارداد «بررسی آنومالی ژئومیکروبی نفت و گاز در دشت سراب» است که با حضور امام جمعه استان آذربایجان شرقی امضا شد؛ قرارداد نخست بین سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و احمدرضا مصطفی قره‌باغی، رئیس دانشگاه صنعتی سهند و قرارداد دوم نیز بین هندی و میر رضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز به امضا رسید.

کد خبر 296468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =