نرم‌افزار پیش‌بینی، تشخیص و کنترل فوران چاه‌ رونمایی شد

همزمان با دومین روز یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات حفاری، نرم‌افزار پیش‌بینی، تشخیص و کنترل فوران چاه‌های نفت و گاز (WELL CONTROL SOFTWARE) رونمایی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، در آیین رونمایی از این نرم‌افزار که شماری از مدیران ارشد شرکت و استادان و دانشجویان دانشکده نفت اهواز حضور داشتند، سید عبدالله موسوی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: هم‌افزایی و همکاری میان این مجموعه با مراکز علمی و پژوهشی کشور دستاوردهای ارزشمندی برای صنعت حفاری داشته است.

در ادامه، سرپرست پژوهش و توسعه مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت که در تهیه این نرم‌افزار همکاری داشته است، گفت: این فناوری توسط جمعی از متخصصان دانشگاه صنعت نفت طراحی و اجرا شده است.
 
مصطفی صداقت‌زاده تصریح کرد: این پروژه پژوهشی در قالب طرح‌های نوآورانه زیر نظر مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران به‌منظور پیش‌بینی، تشخیص و پیشگیری از فوران حین عملیات حفاری، لوله بالا و لوله پایین، تعمیر و تکمیل چاه مبتنی بر الگوریتم‌های هوشمند تهیه شده است.

وی درباره خدمات تخصصی این نرم‌افزار توضیح داد: پیش‌بینی و تشخیص آنی و اطلاع‌رسانی به کاربر و بررسی نشانه‌های ورود سیال سازندی به چاه از خدمات این فناوری است.

صداقت‌زاده عنوان کرد: هوش مصنوعی در پیشنهاد بهترین روش هدایت سیال به سطح زمین از طریق روش‌های نوین صنعت حفاری و ثبت تاریخچه عملیات حفاری چاه و چاه‌های مجاور و بهینه‌سازی محاسبات از دیگر مزیت‌های نرم‌افزار به شمار می‌آید.

سرپرست پژوهش و توسعه مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت گفت: از جمله وجه تمایز این نرم‌افزار بومی‌شده نسبت به مشابه خارجی، محاسبات مهندسی مبتنی بر محدوده رفتاری پارامترهای ساختاری زمین‌شناسی مخازن هیدروکربوری ایران است.

وی افزود: این نرم‌افزار با در نظر گرفتن نوع، سطح امکانات و تجهیزات موجود در صنعت حفاری کشور در تشخیص و پیشنهاد روش‌های مقابله با فوران‌ها طراحی شده است.

صداقت‌زاده تصریح کرد: این نرم‌افزار به‌منظور بهینه‌سازی و آزمایش‌های میدانی روی یک حلقه چاه در میدان نفتی بی‌بی حکیمه پایش و ارزیابی شده است.

کد خبر 296530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =