تعیین تکلیف توسعه آخرین میدان مشترک معطل مانده صنعت نفت

قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد سرانجام پس از سال‌ها مذاکرات بی‌سرانجام با هندی‌ها به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار و بدین ترتیب توسعه آخرین میدان مشترک معطل مانده صنعت نفت هم تعیین تکلیف شد.

مذاکره با هندی‌ها وجه تشابه فعالیت وزیران دوره‌های مختلف وزارت نفت بوده و از «کاظم وزیری هامانه» بگیرید تا «غلامحسین نوذری»، «مسعود میرکاظمی»، «رستم قاسمی» و «بیژن زنگنه» همگی همواره یک پای ثابت مذاکره با کنسرسیومی به رهبری «اوان‌جی‌سی» هند برای تعیین تکلیف قرارداد میدان مشترک گازی فرزاد بوده‌اند، مذاکراتی که از سال ۱۳۸۵ تاکنون پس از کشف این بلوک گازی کلید خورد و با گذشت حدود ۱۳ سال تاکنون به سرانجام نرسیده است.
 
در طول ۱۳ سال گذشته هندی‌ها با اتخاذ سیاست «با دست پس زدن با پا پیش کشیدن» یک وقت‌کشی تاریخی را به توسعه این میدان مشترک گازی با عربستان تحمیل کرده و سعودی‌ها از این فرصت تاریخی برای توسعه این میدان مشترک استفاده کرده و بنا بر آخرین خبرهای رسمی روزانه معادل ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان برداشت می‌کنند، درحالی که سهم ایران تنها در محدوده صفر و گفت‌وگوهای بی‌نتیجه با هندی‌ها بوده است.
 
 در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم، هندی‌ها با استفاده از فرصت تحریم‌های هسته‌ای به امضای قرارداد «مشارکت در تولید» جای «بیع متقابل» نزدیک شدند اما با بازگشت «زنگنه» به وزارت نفت او در نخستین اقدام روی توسعه به روش مشارکت در تولید این میدان مشترک گازی قلم قرمز کشید و سرانجام در دوره برجام هندی‌ها خواستار دریافت یک یارانه بزرگ گازی برای توسعه این میدان مشترک شدند، به طوری‌که وزیر نفت بارها تاکید کرد اگر با پیشنهاد هندی‌ها برای توسعه فرزاد موافقت کنم در عمل سهم ایران از این توسعه و تولید «هیچ» خواهد بود.
 
 با گذشت حدود ۱۳ سال از وقت‌کشی هندی‌ها امروز وزیر نفت به اولتیماتوم پیشین خود جامه عمل پوشاند و در روزهایی که باید با تیغ تیز استیضاح از یک سو و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا از طرف دیگر دست و پنجه نرم کند به گفت‌وگوهای بی‌نتیجه با هندی‌ها پایان داد و تکلیف توسعه آخرین میدان مشترک معطل مانده صنعت نفت را یکسره کرد.
 
وزیر نفت امروز در اظهارنظری درباره وضع توسعه میدان گازی «فرزاد»، گفته است: بخش نخست توسعه این میدان شامل مهندسی، چاه اکتشافی و طراحی پایه تصویب شده و قرارداد آن با پتروپارس امضا شد و هیئت مدیره شرکت ملی نفت هم آن را تایید کرده است.  
 
 زنگنه با اشاره به سرمایه گذاری حدود ۷۵ میلیون دلاری از محل منابع داخلی شرکت نفت برای توسعه فاز نخست فرزاد، تصریح کرد: مرحله نخست توسعه این میدان درحالی آغاز می‌شود تا مصوبه شورای اقتصاد بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در قالب بیع متقابل یا الگوی جدید قراردادهای نفتی را دریافت کنیم.
 
با تعیین تکلیف شدن توسعه این میدان مشترک گازی و امضای قرارداد آن با شرکت ایرانی «پتروپارس» در روزهای آینده تحولات جدیدی در صنعت نفت شکل می‌گیرد. باید پس از بابک زنجانی‌ها، ترکمنستان، وزیر نفت سعودی، نفت کوره‌ها، گازهای مشعل حالا نام «اوان‌جی‌سی» هند را هم به جمع دشمنان قسم خورده وزیر نفت اضافه کنیم ...

منبع: انرژی نیوز

کد خبر 296623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =