صنعت نفت نیازمند تجمیع تجهیزات آزمون نهایی محصولات فناورانه است

مدیرعامل شرکت ملی گاز از نیاز صنعت نفت به تجمیع تجهیزات آزمون نهایی محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها خبر داد و تاکید کرد: فرآیند بهره‌برداری در صنعت نفت یک روز هم نباید دچار وقفه شود.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن منتظر تربتی عصر امروز (چهارشنبه، ۲۷ آذرماه) در آیین پایانی رویداد فناورانه «پترولیوم تیکاف» در محل پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه موضوع فناوری از ابتدای امسال مورد توجه ویژه مهندس زنگنه بوده است، گفت: وزیر نفت از ابتدای امسال به‌طور ویژه برای ایجاد یک اکوسیستم فناوری و نوآوری در وزارت نفت وقت گذاشته و روی این موضوع متمرکز بوده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت مصرف‌کننده‌ای بزرگ برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار کرد: اکوسیستم نوآوری و فناوری تنها یک رخداد نیست بلکه فرآیندی است که به حوصله نیاز دارد، با این حال برای دستیابی به نتیجه مطلوب تنگناهایی را هم پیش رو خواهد داشت.

معاون وزیر نفت در امور گاز برای معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری که در این آیین حضور داشت، درباره مشکلات فرآیند اکوسیستم نوآوری و فناوری توضیح داد: چند مشکل در این فرآیند وجود دارد که هر دو قشر مصرف‌کننده و دانش‌بنیان‌ها با آن درگیر هستند، از جمله آنها می‌توان به موضوع تضمین خرید محصولات تولیدی دانش‌بنیان‌ها و توانمندی مالی مورد نیاز اشاره کرد.

تربتی ادامه داد: موضوع مورد توجه در صنعت نفت ارتباط مداوم پایداری صنعت با بهره‌برداری است زیرا منفعت صنعت به‌گونه‌ای است که این جریان حتی یک روز هم دچار وقفه و آسیب شود، به این دلیل که چنانچه اقلام ساخت داخل آسیبی به فرآیند بهره‌برداری صنعت نفت وارد کند، هزینه گرانی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در زمان تشدید تحریم‌ها علیه ایران، موضوع فناوری و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر مورد تاکید است، یادآور شد: رعایت استاندارد در تولید محصولات مورد نیاز صنعت نفت بسیار مهم است، ما استانداردها و مشخصات فنی را سختگیرانه می‌نویسیم، اما ممکن است باز هم تجهیز آماده شده برای استفاده با ابهام‌هایی روبه‌رو باشد بنابراین در اکوسیستم فناوری و نوآوری باید مرحله‌ای برای آزمایش نهایی تجهیزات و محصولات در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: این مرحله نیازمند آمایشی از مجموعه توانمندی‌های تستی داخل کشور حتی از درون دانشگاه‌هاست، همچنین باید کارگاه‌هایی برای آزمون حوزه (فیلد) در نظر گیریم تا از کیفیت اقلام تولیدی اطمینان حاصل کنیم.

به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، بخش زیادی از اقلام مورد نیاز صنعت گاز بومی‌سازی شده است و شرکت ملی گاز ایران موضوع بومی‌سازی تجهیزات را به‌طور جدی پیگیری می‌کند، به گونه‌ای که اکنون تنها تعداد اندکی از اقلام این صنعت بومی‌سازی نشده‌اند.

وی تاکید کرد: باید زمینه را برای یاری رساندن مجموعه کاملی از تجهیزات در آزمون نهایی محصولات بومی‌سازی شده به صنعت نفت فراهم کرد، همچنین با توجه به آنکه امروزه گاز طبیعی ۷۵ درصد از سبد انرژی کشور را به خود اختصاص داده است و جایگاهی ویژه در زندگی مردم دارد، ضرورت دارد شرکت‌های دانش‌بنیان  برای کاهش وابستگی گام‌های مثبتی بردارند تا بتوانیم به سوی ارزش افزوده در صنعت گام برداریم.

کد خبر 296780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =