روی پایمان ایستاده‌ایم

صنعت نفت در سال‌های اخیر، حمایت از ظرفیت‌های داخلی را با جدیت در برنامه دارد که در راس فعالیت‌های انجام شده وزارت نفت در این زمینه، می‌توان به اجرای طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه کالای کاربردی این صنعت اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، یازدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات حفاری خوزستان که از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه در اهواز برگزار شد، فرصت خوبی بود تا از فعالان بخش خصوصی درباره نحوه همکاری وزارت نفت با سازندگان داخلی جویا شویم.

وزارت نفت، ریسک اعتماد به داخل را پذیرفت

محمدامید عظیمی، رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه و تولید شیرهای صنعتی رستا گروه، تولید دانش‌بنیان و انتقال فناوری به اشکال مختلف را اتفاق مهمی می‌داند که در جریان اجرای طرح ساخت داخل ۱۰ گروه کالای کاربردی صنعت نفت رخ داده است.

این سازنده تجهیزات نفتی معتقد است پذیرش ریسک اعتماد به توانمندی صنعت داخلی از سوی وزارت نفت، فرصت ذی‌قیمتی برای سازندگان داخلی بوده است.

 این فعال بخش خصوصی، شیوه‌نامه حمایت از تولید داخلی و شفاف‌سازی معاملات و دستورعمل ارزیابی صلاحیت و رتبه‌بندی تامین‌کنندگان و سازندگان و صدور گواهینامه کیفیت سازندگان کالاها را از جمله رویدادهای خوشایندی می‌داند که در صنعت نفت ایران بی‌سابقه بوده است و ضمن خبردادن از رونق تولید در مجموعه‌اش، می‌گوید: خوشبختانه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ توانستیم در زمینه فروش محصولاتمان به رشد ۱۰ برابری دست یابیم و انتظارمان برای سال ۹۸، رقم فروشی بالغ بر ۱۰ میلیون یوروست.

وی این دستاورد را مرهون اجرای قوانین و دستورعمل‌های حمایتی وزیر نفت از سازندگان داخلی عنوان می‌کند.

شرکت توسعه و تولید شیرهای صنعتی رستا گروه، شرکت دانش‌بنیانی است که انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی را طراحی می‌کند و می‌سازد؛ تجهیزاتی که در فهرست ۱۰ گروه کالاها و تجهیزات راهبردی و اولویت‌دار صنعت نفت قرار دارد.

رویکرد مثبت وزارت نفت در پرداخت مطالبات

 مجتبی ایرجیان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اتصال فولاد آروین، فعال دیگری در حوزه ساخت داخل است که به شانا می‌گوید: خوشبختانه برای فروش محصولاتمان مشکلی نداریم و مهم‌تر آنکه وزارت نفت در پرداخت مطالبات سازندگان داخلی رویکرد مثبتی دارد.

این شرکت تولیدکننده انواع شیرآلات اعم از گیت ولو، بال ولو، چک ولو در سایزها و متریال‌های مختلف است که محصولات تولیدی آن در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و اداره‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

باور به توان داخل؛ راهبری استارت‌آپ‌ها

حسین نیک‌نامی، مدیر واحد تولید حسگرهای حرارتی شرکت دانش‌بنیان سهند صنعت پارتیکان نیز به سابقه همکاری و مشارکت ۱۲ ساله با وزارت نفت اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه وزارت نفت با اذعان به توانمندی سازندگان داخلی و اخیرا نیز با راهبری شرکت‌های استارت‌آپی برای رفع نیازهای صنعت نفت گام‌های خوبی برداشته است و به یقین اقدام‌های مثبت وزارت نفت نتایج خوبی برای صنعت نفت به همراه خواهد داشت.

 این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه این شرکت توانسته تنها در یک قرارداد، از خروج چند میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کند، بر ضرورت توجه به قابلیت شرکت‌های بخش خصوصی تاکید می‌کند.

تعدیل نکردیم؛ جذب نیرو هم داشتیم

عبدالرحیم ساجدی‌نژاد، مدیر تولید شرکت لوله‌سازی اهواز نیز در حاشیه نمایشگاه تجهیزات نفت خوزستان درباره احداث خط لوله گوره - جاسک و اهمیت این پروژه در رونق کارخانه لوله‌سازی اهواز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های کشور در این حوزه می‌گوید: بی‌شک اگر این پروژه نبود، شرکت لوله‌سازی اهواز هم تقریبا به وضع برخی شرکت‌های دیگر مبتلا می‌شد. با پروژه گوره - جاسک افزون بر آنکه ۱۵۰۰ نیروی انسانی کارخانه را حفظ کردیم، تعدادی نیروی جدید هم جذب کار شدند.

وی ادامه می‌دهد: آقای زنگنه تلاششان این بود که پروژه گوره - جاسک داخلی شود و کمک هم کردند.

به گفته این فعال صنعت لوله‌سازی، طرح گوره - جاسک می‌تواند ظرفیت یک سال لوله‌سازی اهواز را پر کند. این شرکت برای نخستین بار وارد ساخت لوله‌های کیسینگ شده است و بنا دارد به حوزه ساخت لوله‌های بدون درز هم ورود کند که هم‌اکنون نیاز کشور در این بخش، از خارج تامین می‌شود.

بخشنامه‌های حمایتی

مهدی احمدی، مدیرعامل شرکت پارس ره‌آوردان غرب نیز با اشاره به رویکرد حمایتی وزارت نفت از سازندگان داخلی می‌گوید: اگر زنجیره نفت را این‌طور تعریف کنیم که آقای زنگنه در رأس این زنجیره و من به‌عنوان سازنده در انتهای آن قرار دارم، در این دو بخش همه‌چیز خوب است. نگاه حمایتی وزیر نفت در حمایت‌های دستوری، بخشنامه‌ای و قانونی خوب بوده، اما در وسط این زنجیره با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

مواجهه با سیل خریداران

صفری از مدیران شرکت فلکسور پارس هم معتقد است حمایت‌های صنعت نفت سبب شده این شرکت پس از یک دوره رکود دوباره روی پای خود بایستد و حتی بر تعداد نیروهای انسانی خود بیفزاید.

وی می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی سراغ ما آمدند و متوجه سیل عظیم خریداران شرکت نفتی و پتروشیمی شدیم. فهمیدیم که اتفاقی رخ داده است و برایمان بارقه امیدی بود. ما هم پس از آن به دنبال افزایش کیفیت بیشتر هستیم.

کد خبر 296883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =