صرفه‌جویی روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین با ارتقای صنعت خودروسازی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با ارتقای صنایع خودروسازی، در مصرف روزانه حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، امیر وکیل‌زاده امروز (یکشنبه، یکم دی‌ماه) در نشستی تخصصی با عنوان «تنظیم سبد سوخت با استفاده از سوخت سی‌ان‌جی» در همایش «سی‌ان‌جی، فرصت توسعه پایدار» در محل پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف، گفت: در مقایسه با استانداردهای جهانی هر خودرو در ایران روزانه یک لیتر بیشتر بنزین مصرف می‌کند که تنها با ارتقای صنعت خودروسازی و با احتساب حدود ۱۷ میلیون خودروی موجود در ناوگان حمل و نقل کشور، در مصرف روزانه حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد. 

وی با تاکید بر اینکه سی‌ان‌جی ۲۳.۵ درصد و ال‌پی‌جی ۱.۵ درصد از سبد سوخت خودروها را تشکیل می‌دهد، افزود: با سرمایه‌گذاری وزارت نفت ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور ساخته شده است؛ حدود ۴ میلیون خودروی دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد و به‌طور میانگین روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن هشدار درباره رو به پایان بودن عمر مخازن سی‌ان‌جی خودروهایی که در دور نخست توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور گازسوز شده‌اند، گفت: میانگین عمر این مخازن حدود ۱۵ سال است.

وکیل‌زاده با اشاره به اینکه از ۹۰۰ میلیون مترمکعب گازی که روزانه در کشور تولید می‌شود، تنها ۲ درصد آن در بخش سی‌ان‌جی مصرف می‌شود، گفت: انتظار می‌رود با تغییرات آینده برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها، این رقم افزایش یابد، هر چند که شاید بسیار خیره‌کننده نباشد.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در حوزه سبد سوخت کشور بر افزایش سهم سی‌ان‌جی در ناوگان حمل‌ونقل سبک کشور تا ۲۵ درصد تاکید دارد.

به گزارش شانا، همایش «سی‌ان‌جی، فرصت توسعه پایدار» روز یکم دی‌ماه به‌منظور بررسی و ارائه راهکارهای دانش‌بنیان برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها با حضور علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و جمعی از مدیران و متولیان صنعت سی‌ان‌جی در محل پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

کد خبر 296886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =