طرح تولید یک میلیون بشکه نفت در دستور کار شرکت‌های اکتشاف‌ و تولید ایرانی

طرح تولید یک میلیون بشکه نفت از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی که از سوی گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری پیشنهاد شده است، از سوی مجمع این شرکت‌ها و با همراهی وزارت نفت در حال پیگیری است و در مسیر فراهم شدن مقدمات اجرای این طرح، توافق‌هایی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های E&P ایرانی حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیست‌وچهارمین مجمع مدیران شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در حالی امروز (چهارشنبه، ۱۱ دی‌ماه) به میزبانی شرکت اویک برگزار شد که حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران، محمدرضا مقدم، مشاور وزیر نفت و رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز در بخشی از این نشست حضور یافتند. این ترکیب از همان ابتدا نشان می‌داد نشستی که با حضور همین جمع، اردیبهشت‌ماه امسال در جریان نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت برگزار شده بود، بی‌ثمر نبوده و نشست‌های این جمع برای دستیابی به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته ادامه یافته است. اما این هدف‌گذاری‌ها چیست؟

تغییر در قراردادهای IPC

مهدی میرمعزی، رئیس مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی برای پاسخ به این سوال، به جمع‌بندی مباحث مطرح شده در نشست امروز پرداخت و گفت: به منظور فراهم کردن مقدمات اجرای طرح تولید یک میلیون بشکه نفت در روز از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، با همکاری شرکت ملی نفت ایران چند موضوع را در دست اقدام قرار داده‌ایم؛ از جمله اعمال تغییراتی در مدل قراردادی IPC به‌منظور پشتیبانی بیشتر از شرکت‌های ایرانی در حین اجرای قرارداد، درخواست اصلاح مفادی از قانون بودجه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی به عنوان اعطاکننده یا تضمین‌کننده تسهیلات.

وی با بیان اینکه در این طرح و به‌منظور افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت کشور، برای توسعه هشت میدان توسط شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی برنامه‌ریزی شده است، ابراز امیدواری کرد با تصویب هدفگذاری‌های اولیه در باب بهره‌مندی از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی، در یک سال آینده قراردادهای توسعه‌ای برای تعدادی از این میدان‌ها امضا و کار با جدیت پیگیری شود.

E&P های ایرانی کنسرسیوم تشکیل داده‌اند

میرمعزی از تشکیل کنسرسیوم‌هایی در میان شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی نیز خبر داد و افزود: به‌منظور استفاده بهینه‌تر از توانمندی‌های مشترک و تقویت ظرفیت‌های موجود شرکت‌ها برای حضور در میدان‌های بزرگ‌تر، چند کنسرسیوم از شرکت‌های E&P تشکیل شده است و البته برخی شرکت‌ها نیز تمایل داشته‌اند به‌صورت مستقل فعالیت کنند.

ایده تشکیل کنسرسیوم‌هایی متشکل از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در نشست بررسی استراتژی‌های نوین کسب‌وکار این شرکت‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال مطرح شد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در آن نشست عنوان کرده بود «پیشنهاد ما تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی است تا بتوانند هم در تامین مالی و هم اجرای پروژه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند» و امروز در مجمع اعلام شد این کنسرسیوم‌ها شکل گرفته‌اند.

میرمعزی مجموعه فعالیت‌های در دست اقدام مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی را نشانگر ظرفیت‌های قابل توجه مجمع برای همفکری و دستیابی به هدف‌گذاری‌های مدنظر خواند و ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که مجمع باید به آن توجه داشته باشد، ساختن مدل‌های قراردادی برای همکاری با وزارت نفت در پروژه‌های نگهداری و بهره‌برداری (O&M) است.

میرمعزی این را هم گفت که ثبت حقوقی مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در دست پیگیری است.

همراهی بی‌سابقه دولت و بخش خصوصی

در نشست امروز، مدیران ارشد برخی شرکت‌ها نیز به ارائه نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و مشروح توافق‌های حاصل شده بین شرکت ملی نفت ایران و مجمع شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی نیز از سوی الینا باقری، دبیر مجمع ارائه شد که مجموع مطالب طرح شده نشان می‎داد در برخی موارد از جمله «افزایش نرخ بازگشت سرمایه»، توافقات حاصل شده و تنها رقم مورد توافق باید نهایی شود؛ باقی موارد نیز موضوعاتی هستند که میان طرفین مورد موافقت قرار گرفته و تصویب نهایی آن منوط به ارگان‎های دیگری نظیر سازمان برنامه و بودجه شده است که پیگیری آن ادامه دارد.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد که در نشست امروز مجمع حاضر بود، در جریان گزارش‌های ارائه شده در باب فعالیت‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر قرار گرفت و راهنمایی‌هایی را به‌منظور هموار کردن مسیر پیگیری‌های مجمع ارائه داد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های مشترک بین مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با شرکت ملی نفت ایران، این سطح از همکاری میان دولت و بخش خصوصی را بی‌سابقه عنوان کرد و خواهان افزایش تعامل طرفین شد.

ابوترابی فرد یکی از مشکلات اصلی مبتلابه اقتصاد کشور را رشد نقدینگی (بدون هدایت به سمت تولید) عنوان کرد و گفت: باید از هر اقدامی که بتواند ضمن حرکت به سمت توسعه کشور، به کنترل جریان نقدینگی نیز کمک کند حمایت کرد.

رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز بر همراهی همه‌جانبه این شرکت با شرکت‌های E&P ایرانی تاکید کرد و گفت: اگرچه منابع صندوق توسعه ملی می‌تواند در پیشبرد بخشی از فعالیت‌های توسعه‌ای هدفگذاری شده موثر باشد، اما راهکار بلندمدت برای تامین منابع مالی، افزایش جذابیت پروژه‌ها به‌منظور جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

فردا دیر است

در ابتدای نشست امروز مجمع، طرح‌ها و پروژه‌های شرکت اویک که میزبانی این نشست را عهده‌دار بود معرفی شدند و غلامرضا منوچهری، مدیرعامل اویک نیز بر ضرورت تسریع در روند توسعه بخش بالادست صنعت نفت تاکید کرد.

منوچهری یادآوری کرد که در ۴۰ سال آینده، همچنان فرصت تولید نفت وجود ندارد و برداشت بهینه و بیشتر ذخایر متعارف نفت و گاز کشور، الزامی است که دستیابی به آن، در گرو حاکمیت مناسبات و پارادایم‌های جدیدی بر صنعت نفت است.

وی با اشاره به برخورداری کشور از ذخایر هیدروکربوری فراوان و سرمایه انسانی مجرب، ادامه داد: با وجود مواهب فراوان، در بعد تامین منابع مالی به ویژه تامین منابع خارجی با مشکلات بسیاری مواجهیم و با توجه به محدودیت‌های بالادست صنعت نفت در برخورداری از فناوری‌های روز نیز بهتر است فعلا بر برداشت طبیعی (نه روش‌های ثانویه و ثالثیه) از ذخایر متعارف کشور تمرکز شود.

منوچهری برای نمونه به مطالعات اویک در میدان منصوری اشاره کرد و گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد هنوز جای کار بسیار زیادی برای برداشت از این میدان وجود دارد و نباید از فرصت‌ حضور بخش خصوصی و پیمانکاران و مشاوران و سازندگان در مسیر توسعه چنین ظرفیت‌هایی غافل شد.

وی با بیان اینکه رشد تولیدات صنایع پایین‌دست نیز مرهون توسعه بخش بالادست (تولید نفت و گاز) است، ادامه داد: باید برای تقویت و توسعه بالادست صنعت نفت تلاش کرد و با توجه به آینده بازار انرژی نباید فرصت امروز را برای تولید نفت از دست داد.

معاون سابق توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: باید بپذیریم شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند دلسوز صنعت نفت باشند؛ می‌توانند خوب کار کنند و می‌توانند مثمر ثمر باشند، اما باید با افزایش انگیزه و مساعد کردن فضای سرمایه‌گذاری و کار، راه را برای حضور موثرتر این شرکت‌ها هموار کرد.

کد خبر 297288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =